Lanserer stemmestyrt pengeoverføring

FØRST IGJEN: – Nå kan du be Siri om penger, sier konserdirektør innovasjon og forretningsutvikling, Dag-Arne Hoberg, og fagsjef selvbetjening PM, Espen Røe. Foto: Jo E. Brenden

FØRST IGJEN: – Nå kan du be Siri om penger, sier konserdirektør innovasjon og forretningsutvikling, Dag-Arne Hoberg, og fagsjef selvbetjening PM, Espen Røe. Foto: Jo E. Brenden

Av
Artikkelen er over 3 år gammel

Ideen oppsto på Hamar, og nå er den en realitet. SpareBank 1 Østlandet har lansert talestyrt overføring av penger.

DEL

De fleste som har iPhone eller kjører iOS-operativsystemet kjenner til stemmeassistenten Siri. I Hamar fikk man ideen om å utvikle den første talestyrte banktjenesten i Norge, og mandag kunne konserndirektør innovasjon og forretningsutvikling, Dag-Arne Hoberg, og fagsjef selvbetjening PM, Espen Røe, stolt demonstrere den nye tjenesten.

– Overfør 100 kroner til Hanne, sier Røe til iPhonen. Sekunder etter er overførselen gjort.

I første omgang er tjenesten rettet mot overførsel av penger mellom egne konti, slik at den i realiteten er låst til pengeoverføringer innad i nærmeste familie. Men på sikt håper Sparebank 1 Østlandet at denne tjenesten skal gjelde alle slags overføringer og betalinger.

– Hvorfor lanserer dere dette?

– Vi ønsker å synliggjøre at vi er innovative og vi ønsker å gjøre bankhverdagen enklere for kundene, og er stadig på utkikk etter løsninger som kan forbedre og forenkle. Tjenesten Siri har vært tilgjengelig en periode, og nylig åpnet Apple for en del nye funksjoner som gjorde det mulig for oss å utvikle dette, forteller Røe.

Foreløpig er det kun såkalte iOS-enheter som kan kjøre tjenesten.

– Vi vet ikke når norsk stemmestyring kommer til Android, men når det kommer vil vi være raskt ute med en løsning. Faktisk så er vårt inntrykk at Android-brukerne kanskje er de som er raskest ute med å ta i bruk nye løsninger på mobilene, sier Røe.

Det var under en studietur i USA, med tema kunstig intelligens, at banken ble inspirert til å utvikle tjenesten.

– Sparebanken Hedmark var i sin tid først på telebank i Norge, først på nettbank og ble slått med en dag på lansering av mobilbank. At vi nå er en fusjonert bank med nytt navn ville vi markere med å være først ute med talestyrt pengeoverføring, forteller Hoberg.

– Hvor ser dere for dere at stemmestyringen er nyttig?

– Det er når man kjapt trenger å overføre penger til felleskontoen. Den nye generasjonen er raskt ute med å ta i bruk de nye tjenestene, og det er så mye vi ønsker å gjøre, men begrensningene ligger foreløpig i Siri. Etter hvert som man åpner for ny funksjonalitet så skal vi komme med bedre og mer kundevennlige publikumstjenester, lover Hoberg.

Tjenesten er utviklet av Sparebank 1 Østlandet i samarbeid med Sparebank 1-alliansen, og den nye funksjonen kommer sammen med en oppdatering av mobilbank-appen.

Artikkeltags