Oustad har vært på høydeopphold i St. Moritz i to uker. Fredag var planen å kjøre videre til et stevne i Belgia, hvor han skulle løpe 800 meter i helga, før ferden skulle gå videre til Sverige og Karlstad Grand Prix senere denne uken. Nå er han foreløpig fortsatt "bilfast" i høyden, og kan også risikere å miste 800 meteren der.

- Det sprutet olje og kom en haug med feilmeldinger i bilen. Den tømte seg for noen liter olje ganske fort, så det var liten tvil om at vi måtte stoppe, forteller Oustad om forsøket på å komme seg fra St. Moritz til Heusen i Belgia.

Ristet av seg skuffelsen

- Vi kom oss ikke ut fra campingplassen en gang, det var jo forsåvidt greit, sier Ottestad-gutten som også opplyser at det var hans egen bil som ble havarert.

- Det er en god gammel Mercedes, som jeg kjøpte for anledningen.

 

Ren-Eng løperen har slitt med småskader i starten av denne sesongen. Høydeoppholdet med løpet i både Belgia og Sverige (onsdag førstkommende) er derfor en viktig del av opplegget mot NM om snaut to uker.

LES OGSÅ: – Dette er OL-kandidater

- Det var selvfølgelig en skuffelse da det skjedde. Hele opplegget på treningsoppholdet i St. Moritz var lagt opp mot det stevnet, men jeg kom meg over skuffelsen etter et par timer og la nye planer. Jeg gjennomførte en hard konkurranselignende økt dagen etter. I tillegg har jeg jo fått et par ekstra dager i høyde, som jo er positivt.

24 timers kjøretur

Oustad har fortsatt et håp om å rekke å kjøre til Sverige for å delta i Karlstad Grand Prix onsdag. Bilen er nå på verkstedet, og det vil uansett ikke bli noen optimal oppladning til stevnet.

LES OGSÅ: Dramatisk oppladning for Oustad

- Jeg får svar på om bilen blir klar i løpet av mandagen. Blir den det setter vi snuten mot sverige mandag kveld, og kjører direkte. Da blir det 24 timer med sammenhengende kjøring som oppladning. Kanskje ikke helt optimalt, men formen er såpass god nå at det blir nok en solid sesongbeste uansett. Så får jeg en bedre oppladning til NM-helga, avslutter Oustad.