Følg Asbjørn gjennom hans helvetesuke

Asbjørn Moe tester ut Erik Bertrand Larsens helvetesuke.

Asbjørn Moe tester ut Erik Bertrand Larsens helvetesuke. Foto:

Av
Artikkelen er over 6 år gammel

Følg Asbjørns helvetesuke denne uken: Sju dager. Ulike utfordringer. Beinhard disiplin. Blytung trening. Sunt kosthold. Ut av komfortsonen. Blod, svette og tårer.

DEL

Slik forklarer forfatter og mentaltrener Erik Bertrand Larssen helvetesuka i korte trekk. Én uke som kan forandre livet ditt. Én uke der du får testet grenser og egen kapasitet. Et detaljert dag-for-dag-program som kan få deg ut av komfortsonen, som får deg til å bryte de daglige rutinene, innarbeide nye og gode vaner, og som får deg til å strekke deg litt lengre. Helvetesuka – sju dager som forandrer livet ditt.

Innholdet i helvetesuka baserer seg i stor grad på Bertrands Larssens mentaltreningsfilosofi: Å flytte grenser, få ut det iboende potensialet, råskap, og jakten på godfølelsen. I bunn og grunn handler det om å planlegge og gjennomføre én uke, som man forhåpentligvis vil huske resten av livet – både på godt og vondt. En uke som gir deg et nytt perspektiv på livet.

LES ASBJØRNS BLOGG HER!

Hver dag har sitt tema som man skal rette ekstra oppmerksomhet mot. Dette er sentrale momenter som Bertrands Larssen skriver om bøkene «Bli best med mental trening» og «Helvetesuka». Mandagen skal rettes mot å kartlegge og definere egne vaner, og eventuelt endre dem. På tirsdag skal en lære seg å benytte ulike modus. Onsdag er dagen hvor man skal sette av ekstra tid til time management – altså å lage dags-, uke- og månedsplaner. Torsdag er selve rosinen i pølsa, dagen da man skal forlate komfortsonen og utfordre egne grenser – et døgn uten søvn. På fredag skal det rettes ekstra fokus på restitusjon og hvile. Lørdag handler om indre dialog – hvordan en kommuniserer med seg selv. Helvetsuken avsluttes søndag med å bruke tid til å sette livet i perspektiv.

En må ikke følge dette opplegget slavisk i helvetesuka, men det er et forslag på hvordan en kan sette opp en plan. Hovedreglene for uka er uansett at en skal stå opp klokken 05.00 hver eneste dag, og være i seng klokken 22.00 hver kveld. Man skal være hardtarbeidende, fokusert, bevisst og pliktoppfyllende hele uka. Blid, positiv og løsningsorientert hele tiden. Handlekraftig og proaktiv. Spise sunt, null alkohol og trene minst en gang om dagen (helst en morgenøkt). Jeg har basert innholdet i min helvetesuke på elementer fra Bertrands Larssens bøker, egne målsettinger, og momenter fra Tommy Fjeldheims nyutgivelse «Tenk som en kriger».

Dette er den overordnede planen for min helvetesuke:

* Stå opp klokken 05.00 hver dag

* I seng klokken 22.00 hver kveld

* Trene to økter daglig: Klokken 06.00-07.00 (kondisjon) og klokken 12.00-13.30 (styrke)

* Spise sunt, null alkohol

* Bruke ekstra tid på skolearbeid

De daglige fokusene:

* Mandag – kartlegge, definere og eventuelt endre vaner

* Tirsdag – modus og fokus (lære å bruke modi)

* Onsdag – time management (hvordan strukturere dagen optimalt?)

* Torsdag – ut av komfortsonen (et døgn uten søvn)

* Fredag – hvile og resitusjon (kunsten å hvile effektivt)

* Lørdag – indre dialog (hvordan kommunisere konstruktivt med seg selv?)

* Søndag – sette livet i perspektiv

Artikkeltags