Kappløp og hemmeligheter

Birgitte Ness Wærner knappet inn fem minutter på forspranget til Nina Skramstad på vegen til Søvollen. Om det skyldtes at hun dro nytte av å ha et sledespor å følge skal være usagt. Men hun ligger uansett godt an når konkurransen nå virkelig drar seg til.

Birgitte Ness Wærner knappet inn fem minutter på forspranget til Nina Skramstad på vegen til Søvollen. Om det skyldtes at hun dro nytte av å ha et sledespor å følge skal være usagt. Men hun ligger uansett godt an når konkurransen nå virkelig drar seg til. Foto:

Av
Artikkelen er over 5 år gammel
DEL

Et slags tetskikt har utkrystallisert seg i Femundløpet. Men konkurransen er fortsatt så preget av hemmeligheter og lureri at det er umulig å spå utfallet.

Det vi vet er at noen av de beste har gjort unna den første obligatoriske åtte timers pausen. Og vi vet når mange av de som skal hvile på Søvollen kan kjøre videre.

Vi vet at også Nina Skramstad kom først til Søvollen, tett fulgt av Birgitte Næss Wærner. Men «sølvreven» Robert Sørlie kom farlig fort bakfra og hentet inn en halvtime av forspranget til Nina Skramstad.

LES ALT OM FEMUNDLØPET HER!

Teoretisk sett er det likevel kanskje Arnt Ola Skjerve som leder løpet. Lørdag ettermiddag har han langt igjen til Søvollen, men det er sannsynlig at han har planlagt å kjøre rett videre til Tynset. I så fall vil han skaffe seg et tilsynelatende forsprang på de konkurrentene som ligger i halmen på Søvollen.

Men forspranget er bare tilsynelatende, og forklaringen er følgende:

De som tar åttetimeren på Søvollen har et bra utgangspunkt for å kjøre rett gjennom Tynset og fortsette til sjekkpunkt Grimsbu i Folldal.

Der står ordfører Egil Eide og venter med en gavesjekk på sju tusen kroner fra kommunen og det lokale næringslivet. De pengene er akkurat nok til å dekke startkontingenten i en konkurranse som alt i alt koster mellom 10 og 20 tusen kroner for hver enkelt deltaker.

For Arnt Ola Skjerve og den store gruppen av elitekjørere som hvilte i åtte timer på Drevsjø blir det derimot en drøy utfordring å kjøre nonstop Drevsjø-Søvollen-Tynset-Grimsbu. 22 mil uten hvilepauser er antakelig galematias, særlig med det tunge føret de har hatt til nå.

Med normale føreforhold ville det ikke være sjokkerende om for eksempel en Arnt Ola Skjerve eller Ralph Johannessen skulle finne på noe sånt. Ingen har gjort det tidligere, men mange har ventet på et nytt og uprøvd taktisk trekk i en konkurranse som har vært nokså forutsigbar de siste årene.

Men mulighetene for taktisk lureri stopper ikke der. De som tar en to-tre timers stopp på Tynset kan velge å fyke rett gjennom Grimsbu 1 og slite seg gjennom den beintøffe Folldalsrunden fram til Grimsbu 2.

Det blir i så fall en uhyrlig prøvelse for både hunder og kjører. Strekningen er ikke bare 15 mil lang, den klatrer også 500 meter til værs, opp til 1.200 meters høyde over havet, i et av de mest værharde områdene av Femundløpet.

Enda et usikkerhetsmoment spiller inn i de vurderingene som kjørerne må gjøre det neste døgnet. Søndag formiddag er det varslet væromslag og høyere temperaturer. Mildvær betyr lavere fart, men samtidig kanskje fastere spor.

Oppsummert: Kappløpet er fortsatt spekket av usikkerhetsmomenter og taktiske hemmeligheter. Men i løpet av det neste døgnet vil noen dra i fra, mens andre vil falle av.

FØLG FEMUNDLØPET DIREKTE:

Artikkeltags