Gotaas har knapt landet sitt store prosjekt om skiløperbygda Alvdal på 496 sider før han gyver løs på sitt nye bokprosjekt om Birken med vekt på Birkebeinerrennet.
Forleden gjestet han Birken-kontoret og fikk tilgang på kartonger med historisk stoff.
– Dette er snadder, sier skihistorikeren mens han åpner esker og blar i papirer og avtaler dag for å gjøre dybdedykk i de bortstuede eskene på lageret på Rena.
Folkelige historier
– Jeg kan skihistorien rundt Birken-resultatene godt, jeg har vinnere og gode prestasjoner festet i skallen, men ei bok om Birken må romme mer enn meritter. Jeg vil dra fram typene som har formet og folkeliggjort Birken, sier Gotaas og tar sats:
– Jeg trenger hjelp til å få tak i bilder, gode historier, anekdoter ja, alt hva som finnes i skuffer og skap og bildebøker rundt Birkebeinerrennet. Har du en oldefar, bestefar, bestemor, far eller mor, eller søsken eller venner eller noen som du kjenner som har en spesiell historie; ja, da er det bare å ta kontakt. Det meste er i utgangspunktet av interesse. Jeg vet at det er mange som bor i Østlendingens nedslagsfelt som både har deltatt i rennet eller bidratt til arrangementet på andre måter, sier Gotaas.
Lange tradisjoner
Det første Birkebeinerrennet ble arrangert i 1932, ti år etter det første Vasaloppet.
– Birkebeinerrennet står helt sentralt i norsk skihistorie, og kom i bakkant av nasjonsbyggingen i Norge etter løsrivelsen fra Sverige, turmarsbevegelsen og turrennene kom på 30-tallet – hele folket skulle på ski – og Birkebeinerrennet ble det viktigste turrennet; en posisjon rennet har hatt fram til i dag.
Treg start for jentene
Det tok 44 år før jentene fikk lov til å stille til start. Men damehistoriene er likevel mange, fra skiglade jenter som snek seg med undervegs til de som kledde seg ut som menn. I 1971 deltok jentene for første gang.
Thor Gotaas har selv gått Birken nesten 25 ganger og har en 15. plass i sin årsklasse som beste resultat. Selv om finanstoppene har gjort Birken til sin styrkeprøve, er rennet fortsatt massenes renn.
Boken blir enten ferdig til julen 2015 eller 2016.