Jo E. Brenden

En følelse av Norden i Stange

I vakre omgivelser på Hedmarken jakter vin- og spritgiganten Pernod Ricard etter inspirasjon til en ny drikke ned nordisk smak og følelse.
Publisert

(Hamar Dagblad) En gruppe mennesker står og skuer ut over store kornåkerne i Stange. 

– Det er så vakkert her. Livet er ikke stressende og man koser seg med å leve, sier Vlastimil Spelda, markedsdirektør hos verdens andre største vin- og spritdistributør, Pernod Ricard.

Fra Paris har vin- og spritgiganten sendt et innovasjonsteam for å bruke Hamar, Ottestad og Stange for å skaffe seg en følelse av det nordiske livet. I porteføljen deres finnes kjente merkevarer som Absolut, Chivas, Jameson, Beefeater, Mailbu og Havana Club.

Det er estetisk vakkert her, og samtidig ganske enkelt. Jeg føler meg avstresset i disse omgivelsene

Vlastimil Spelda

Nordisk mat og drikke

– Det er litt hemmelighold rundt dette prosjektet, men vi kommer jo fra en stor vin- og spritleverandør. Vår oppdragsgiver er en sterk sponsor og har gitt oss stor frihet, og målet er å komme hjem med noen nye ideer, sier innovasjonsdirektør Erwan Castain.

SKÅL: God stemning rundt matbordet.

SKÅL: God stemning rundt matbordet. Foto:

NORDISK MAT: Eirik Lillebø med nordiske råvarer på mattallerkenen.

NORDISK MAT: Eirik Lillebø med nordiske råvarer på mattallerkenen. Foto:

DRIKKE: Pernod Ricard er verdens andre største vin- og spritdistributør.

DRIKKE: Pernod Ricard er verdens andre største vin- og spritdistributør. Foto:

STANGEBESØK: Erwan Castain, Vlastimil Spelda, Jens Haugen og Kjetil Wold på Sørum gård.

STANGEBESØK: Erwan Castain, Vlastimil Spelda, Jens Haugen og Kjetil Wold på Sørum gård. Foto:

Kontakten har gått gjennom reklame- kommunikasjonsbyrået Anti på Hamar, som skal være med og bistå franskmennene, også etter at de har forlatt Norge.

– Vi samarbeidet godt med Anti for tre år siden på helt andre prosjekter. Nå er vi her for å møte folk og bli kjent med regionen, og dele informasjonen dersom vi finner noe som er interessant, sier Spelda.

Byrågründer Kjetil Wold er stolt over å ha fått teamet opp på Hedmarken. Han har ordnet omvisning og workshop på idylliske Sørum gård i Stange.

Der venter også kjøkkensjef Eirik Lillebø fra restauranten Vaaghals med et lekkert måltid med «ny-nordisk mat», med laks, krabbekaker, andebryst og kantareller, jordskokk, norske poteter, gulrøtter og blomkål; for å nevne noe. Alt lekkert dandert for de langveisfarende gjestene som har satt seg ned ved et langbord inne i en moderne innredet og rustikk låve.

– Skål! sier Alex Kreatina fra det franske teamet på perfekt norsk. 

Lokal drikke vises fram. Til måltidet serveres blant annet ølet «Talas», som er brygget på Basarene i Hamar.

– Her skal de få smake, føle og puste inn det nordiske. Vi prøver på beste vis å vise gjestfrihet, på vår måte, og vi prøver å gi dem et bredt bilde av nordisk livsstil, sier Østmoen, og får støtte av kollega og Antis kreative leder, Jens Haugen:

– Ekstremt stas at vi har fått dratt franskmenn fra tjukkeste Paris til våre trakter for å smale lokale råvarer og lokal mat, og at vi kan vise dem den nordiske måten å spise og drikke på. Det begynte med Nooma i Danmark (red.anm. Kåret til verdens beste restaurant), og effekten har forplantet seg nordover. Nå kommer altså et verdensomspennende drikkekonsern hit for å snakke med oss. Moro.

Østmoen ser for seg noen spennende synergieffekter:

– Dette er et spennende prosjekt for oss, men det som er vel så interessant er å se hva slags potensial denne regionen har til å kunne nå ut i verden. «The new Nordic» handler ikke bare om mat og sprit, men også om opplevelser. Kan vi få flere til å komme til regionen vår ved at verden akkurat nå har en stor fascinasjon for Norden og det nordiske?

Slik ser de oss

Vlastimil Spelda blir utfordret på hva slags tanker han har gjort seg om Hedmarken, og Norden.

– Alt virker å være veldig velfungerende. Det er estetisk vakkert her, og samtidig ganske enkelt. Jeg føler meg avstresset i disse omgivelsene. All usikkerhet er borte, for er det ingen som er ute etter å ta lommeboka di eller som vil deg ille. Man kan virkelig nyte kvaliteten i omgivelsene og nyte interaksjonen mellom menneskene her.

I LÅVEN: Pause i workshopen. Kjøkkensjef Eirik  Lillebø har gjort klart et måltid for gjestene.

I LÅVEN: Pause i workshopen. Kjøkkensjef Eirik Lillebø har gjort klart et måltid for gjestene. Foto:

– Folk nede i Europa ser med sjalusi mot Norden, for her virker folk veldig selvsikre – på en naturlig måte. Det er lett å jobbe sammen med dere, og samtidig virker dere å ha tid og mulighet til å ha en god relasjon til familiene deres. Dere har en litt annen type humor enn oss, og dere trakter etter enkelhet og normalitet. Men dere er lette å omgås og veldig varme.

– Hvordan skal man få alt dette til å bli en drikke?

– Det er det som er jobben vår. Å lage noe som gir en nordisk opplevelse, selv for dem som aldri har vært her.

INSPIRASJON: Kan landskapet på Hedmarken gi inspirasjon til en alkoholholdig drikkevare som skal selges i hele verden?

INSPIRASJON: Kan landskapet på Hedmarken gi inspirasjon til en alkoholholdig drikkevare som skal selges i hele verden? Foto:

Anti

er et byrå som jobber med reklame, design og TV. Startet opp av Kjetil Wold og Kenneth Pedersen.

Har kontorer i USA, Bergen, Oslo og nå Hamar.

Jobber med kunder som DNB, New York Times, Altibox, Pernod Ricard, Barcode, Opera Software, Coca Cola med flere.

Omsatte i fjor for 100 millioner kroner. Har 75 ansatte.

Artikkeltags