Budsjettkameratene er i mål

Østlendingen sendte pressekonferansen direkte. Se den på nytt her.

Av
Artikkelen er over 2 år gammel

Regjeringen har strukket seg langt for å bli enige med støttepartiene om neste års statsbudsjett. – Strategien med ultimatum har kostet Norge dyrt, men har gitt resultater, sier KrF-leder Knut Arild Hareide.

DEL

De borgerlige partiene ble lørdag kveld enige om neste års statsbudsjett. Flere uker med krevende forhandlinger er over, og det var lettede partiledere som var samlet på en pressekonferanse i lokalene til ASKO Norge.

– Årets budsjettforhandlinger har vært mer krevende enn tidligere, og klimatiltak har vært det aller vanskeligste. Men vi ga aldri opp å komme til en enighet, og man må gi og ta for komme dit – noe vi alle har gjort, sa statsminister Erna Solberg (H).

Både Solberg og finansminister og Frp-leder Siv Jensen fortalte at de har lyttet til Venstre og KrF, og at de har strukket seg langt for å komme til enighet.

– Vi er fornøyd med en enighet, samtidig som at den mye omtalte bilpakken ligger fast. Det er også endringer vanlige norske familier vil tjene på, sa Jensen.

Hør statsministerens første kommentarer til budsjettenigheten mellom de fire samarbeidspartiene.

– Ikke et sekund for tidlig

Den såkalte bilpakken har vært en hemsko i budsjettforhandlingene, men de borgerlige partiene fant en måte å unngå den på, noe som fikk hjulene til å begynne å rulle.

– Enigheten kom ikke et sekund for tidlig, sa Hareide på pressekonferansen.

Til NTB sier han at det statsbudsjettet partiene nå er enige om er et langt skritt i riktig retning for levere på det grønne skifte.

– Strategien med ultimatum fra regjeringens side har kostet Norge dyrt, men i tillegg gitt tidenes budsjettforhandlinger, noe som igjen har gitt resultatene vi ser nå, sier Hareide.

Hør finansministerens første kommentarer til budsjettenigheten mellom de fire samarbeidspartiene.

Brokete vei

For Venstre-leder Trine Skei Grande har det alltid vært det viktigste for dem å kutte i klimagassutslipp.

– Puh, nå er vi en god jafs på vei til Paris, sa hun på pressekonferansen.

Skei Grande innrømmer at måten partiene kom fram til enighet på, var litt for brokete.

– Og det var veldig nære at vi ikke kom til enighet, men jeg har et mantra om at alt som er viktig er vanskelig, og dette var veldig, veldig vanskelig, sier hun til NTB.

Hør Venstre-lederens første kommentarer til budsjettenigheten mellom de fire samarbeidspartiene.

– Strukket oss langt

Høyre, Frp, KrF og Venstre er enige om en budsjettpakke på litt over 6,3 milliarder kroner. I underkant av 2,6 milliarder skal gå til klima- og miljøtiltak.

– Nesten halvparten har gått med på å imøtekomme samarbeidspartiene. Dette viser at vi har tatt Venstre og KrF på alvor, og at vi i Frp har strukket oss langt for å bli enige, sier Frp-leder Siv Jensen.

Ifølge TV 2 skal partene ikke være enige om en budsjettavtale i tradisjonell forstand, men en avtale støttepartiene kommer til å stemme subsidiært for i finansdebatten i Stortinget mandag 5. desember.

Hør KrF-lederens første kommentarer til budsjettenigheten mellom de fire samarbeidspartiene.

Budsjettenighet i aller siste liten

Bilpakken ble stående i stor grad, men regjeringen øker engangsavgiften og setter krav til mer biodrivstoff – noe som på sikt kan øke pumpeprisen.

Helt fram til lørdag ettermiddag var Venstre-leder Trine Skei Grande i tvil om det var mulig å få til en enighet om statsbudsjettet.

– Det var veldig nært at det ikke ble noen avtale. Jeg var ikke helt sikker på om det gikk i mål før for to timer siden, sier Grande til NTB etter at de fire samarbeidspartiene hadde avsluttet sin pressekonferanse.

Bilpakken

Den nye grønne pakken som regjeringspartiene la på bordet, ble løsningen. Pakken på 6,3 milliarder kroner vil ifølge firkløveret bidra til et kutt i klimagassutslipp på over 660.000 tonn.

– Det er et stort steg på vei til å oppfylle Parisavtalen, sier Grande.

Den aller vanskeligste floken å løse, var den mye omstridte bilpakken. Regjeringspartiene fikk samarbeidspartnerne med på at bensin- og dieselavgiftene ikke øker mer enn regjeringen la opp til og at bompengesatser senkes i distriktene.

Til gjengjeld økes engangsavgiften på kjøp av de mest forurensende bilene med 390 millioner kroner. For å kompensere bilistene vil regjeringen forsterke vrakpantordning for å stimulere til å skifte ut forurensende varebiler, fritidsbåter, mopeder, motorsykler og campingvogner.

Vrakpant

Avtalen innebærer også at innblanding av biodrivstoff skal økes til 20 prosent innen 2020. Grande mener det vil øke pumpeprisene, men at det også vil avhenge av hvordan produksjonen av biodrivstoff vil bli framover.

Det er et argument finansminister og Frp-leder Siv Jensen også bruker. Hun forsvarer også økningen i engangsavgiften.

– Det vi har vært enig om er å ta i bruk virkemidler som fører til raskere utskifting av bilparken, samtidig som vi forsterker vrakpantordningen, sier Jensen.

Ø-TV: Se samarbeidspartienes pressekonferanse om Statsbudsjettet i videovinduet øverst i saken

LES OGSÅ:

Artikkeltags