Venstre bryter budsjettforhandlingene

Av
Artikkelen er over 2 år gammel

Etter Venstres brudd, er alles øyne rettet mot KrF. Partiet er foreløpig taus om det vil redde regjeringens budsjett eller holde fast ved alliansen med Venstre.

DEL

Venstres brudd i budsjettforhandlingene på Stortinget tirsdag har satt et betydelig press på Kristelig Folkeparti (KrF). Regjeringen trenger bare støtte fra ett av sine to samarbeidspartier får å få gjennom sitt budsjett. KrF må nå ta valget om de vil redde regjeringen, med de omkostninger det vil ha for partiet, eller føre landet ut i en regjeringskrise.

– Vi tar situasjonen som har oppstått på største alvor, understreker KrFs sjefsforhandler Hans Olav Syversen til NTB.

Binder seg ikke

Partiet har innkalt stortingsgruppen til ekstraordinært gruppemøte onsdag formiddag, hvor en avklaring er ventet å komme.

I sine tre år som samarbeidspartnere for regjeringen har både KrF og Venstre framholdt viktigheten at de to partiene holder sammen. Nå vil ikke Syversen avvise at KrF likevel kan fortsette alene i forhandlinger med regjeringen.

– Min vurdering er at enhver situasjon rundt budsjettet, må vurderes for seg. Vi foretar våre selvstendige vurderinger, samtidig er det sånn at samarbeidsavtalen legger opp til at alle fire partiene skal søke enighet om budsjett, sier Syversen til NTB.

Han sier stortingsgruppen nå både skal vurdere situasjonen etter Venstres brudd og de siste skissene som regjeringspartiene har lagt fram i forhandlingene.

– Så må gruppa ta en beslutning om vår konklusjon deretter, sier Syversen.

Venstre-leder Trine Skei Grande er tydelig på at hun håper KrF følger Venstre i prosessen.

– Jeg har full respekt for at KrF må vurdere dette på selvstendig grunnlag, men jeg håper sentrum holder sammen. Jeg tror miljøengasjementet er stort også i KrF, og at vi skal klare å finne gode løsninger på dette, sier Grande til NTB.

Brudd på bilpakke

Den er den fastlåste konflikten om klimapolitikken som fikk Venstre til å bryte forhandlingene med Høyre og Frp om neste års statsbudsjett. Grande mener regjeringen har brutt løftene de ga Venstre under forhandlingene i fjor om et betydelig grønt skatteskifte og betydelige kutt i klimagassutslippene.

Det er særlig regjeringens mye omtalte ultimatum når det gjelder bilavgifter som har skapt problemer. I den såkalte bilpakken økes avgiftene på bensin og diesel noe, men ikke så mye som Venstre ønsker. I tillegg kompenseres bilistene med bompengekutt, økt pendlerfradrag og redusert årsavgift, noe KrF og Venstre har store problemer med.

– En regjering som starter forhandlingene med et ultimatum på kjernekonfliktområdet, den har en vanskelig jobb å gjøre, fastslår Grande tørt.

Hun er tydelig på at hun er svært skuffet over regjeringen.

– Det er klart jeg er skuffet over at en mindretallsregjering som lover oss i ett budsjett at vi skal få betydelig kutt i klimagassutslipp, i neste budsjett stiller ultimatum for mer penger til fossilbiler, sier hun.

Åpner ikke bilpakken

Hun holder samtidig døren på gløtt for at Venstre fortsatt kan støtte et borgerlig budsjett og oppfordrer regjeringen til å «tenke seg nøye om» og igjen åpne forhandlinger om hele statsbudsjettet.

Men Fremskrittspartiet understreket tirsdag nok en gang at det aldri har vært noe tema å forhandle om bilpakken. Partiet diskuterte tirsdag situasjonen på et landsstyremøte.

Både Frp og Høyre beklager bruddet, men mener Venstre har fått svært gode tilbud underveis i forhandlingene.

Fakta om regjeringens bilpakke

* Regjeringen la 30. september fram sitt forslag til et grønt skatteskifte i statsbudsjettet for 2017.

* Den såkalte bilpakken, som er blitt en hard nøtt i budsjettforhandlingene mellom de fire borgerlige partiene, er en del av dette opplegget.

* Pakken innebærer at bensinavgiften økes med 15 øre og dieselavgiften med 35 øre.

* Årsavgiften reduseres med 12 prosent, satsene i pendlerfradraget økes og avskrivningssatsene for lastebiler, varebiler og drosjer blir høyere.

* Det innføres en tilskuddsordning for å redusere bompengetakster utenfor de store byene. Regjeringen vil bruke 500 millioner kroner på dette formålet, noe som ifølge regjeringen vil gi en reduksjon på rundt 10 prosent i bompengesatsene på riks- og fylkesveiprosjekter.

* Totalt gir de to punktene netto skatte- og avgiftsreduksjoner for bilister på i overkant av 900 millioner.

(Kilder: Finansdepartementet) 

LES OGSÅ: Ekspert:– Det kan bli regjeringskrise i morgen

Artikkeltags