Gå til sidens hovedinnhold

Økt satsing på samferdsel – men ikke noe til Rørosbanen

Artikkelen er over 2 år gammel

Stortingsrepresentantene Tor André Johnsen (Frp) og Kristian Tonning Riise (H) gleder seg over den økte satsingen på samferdsel i forslaget til statsbudsjett, men penger til planlagte prosjekter på Rørosbanen ble det ikke penger til nå.

I fjor vår kom nyheten om at jernbanestrekningen Hamar-Elverum-Kongsvinger skal elektrifiseres, og at det skal bygges nye tilsvinger både i Elverum og i Kongsvinger, sånn at godstogene som kommer nedover Gudbrandsdalen kan kjøre strake vegen ut av landet uten at togene må snu i Elverum og Kongsvinger som nå. Johnsen kunne den gangen ikke si når elektrifiseringen skulle begynne, eller når tilsvingene skulle bygges, utover at det blir i løpet av Nasjonal transportplan-perioden 2018–2029.

Nå er det i alle fall klart at disse prosjektene ikke påbegynnes neste år. I oversikten over jernbaneprosjekter i Innlandet i forslaget til statsbudsjett, glimrer Rørosbanen og Solørbanen med sitt fravær.

– Men vi viderefører satsingen på samferdsel, sier Johnsen og trekker fram igangsatte prosjekter som riksveg 3/25 i Løten og Elverum.

Dessuten skal breddeutvidelsen av riksveg 3 på strekningen Søkkunda bru-Evenstad bru videreføres. Nye Steia bru i Alvdal sluttfinansieres, og det skal prioriteres å starte arbeider med utbedring av en ny delstrekning på riksveg 3 i Østerdalen (hvilken strekning er ikke spesifisert ennå).

– Satsingen på fylkesveger øker, blant annet med ekstra penger til utbedring av flaskehalser, påpeker Johnsen.

Kommentarer til denne saken