Sparebank 1 advarer mot svindelforsøk

Flere bankkunder i Norge har den siste tiden blitt oppringt av svindlere som utgir seg for å være fra banken. De ber om sensitive opplysninger som kortinformasjon, koder eller passord og retter seg spesielt mot eldre. SpareBank 1 Østlandet spør aldri kunder om slike opplysninger.

DEL

– Vi er stadig i kontakt med kunder på telefon, men husk at vi som bank aldri vil be deg om å oppgi kortinformasjon, BankID-koder eller passord. Er det noen som ber om det så er det all grunn til å være på vakt, sier Bjørnar Mickelson, informasjonssjef i SpareBank 1 Østlandet.

Eldre mest utsatt

Svindlerne går bevisst på folk de tror har mye penger på konto og som er ekstra sårbare for svindel. Ofte er svindelforsøkene rettet mot eldre mennesker.

– Svindlerne utnytter folks tillit og peker seg ut en særlig sårbar gruppe. Det gjør dette ekstra trist og alvorlig. Vi ønsker å advare folk, og vi oppfordrer alle til å snakke med sine eldre venner og familiemedlemmer for å gjøre dem oppmerksomme på denne svindeltypen, sier Mickelson.

Utgir seg for å være fra banken

Den nye svindeltypen er utspekulert.

Et typisk scenario kan vær at en kunde får en telefon, tilsynelatende fra bankens telefonnummer eller et skjult nummer. Svindleren sier at kunden har fått innvilget et lån. Når kunden sier at han eller hun ikke har søkt om lån eller at de er kunde i en annen bank, avslutter svindleren samtalen.

Kunden får så en ny telefon fra noen som utgir seg for å være fra bankens kundeservice og som skal ordne opp i misforståelsen. De snakker godt norsk og ber om sensitive opplysninger, slik som kortnummer, BankID, passord og liknende. Kort tid etter forsvinner det penger fra kundens konto.

SpareBank 1 Østlandet oppfordrer alle som mistenker at de kan ha blitt utsatt for svindel om å kontakte banken sin umiddelbart. Jo kortere tid det tar før banken får beskjed, jo raskere kan de agere og stoppe transaksjonen.

SpareBank 1 Østlandets råd for å avverge den nye typen svindelforsøk:

■ Aldri oppgi kortinformasjon, BankID-koder eller passord på mail eller telefon, uansett hvem som ber om det – enten det er bank, familie, venner eller andre.

■ Har du en dårlig magefølelse eller oppdager at du er utsatt for svindel? Ta kontakt med banken din umiddelbart. Jo kortere tid det tar før banken får beskjed, jo raskere kan de agere og stoppe transaksjonen.

■ Snakk med familie og venner om metodene svindlerne bruker. En av de mest effektive måtene vi kan bekjempe denne type kriminalitet på, er å spre informasjon.

Artikkeltags