Vogntogfører hadde kun hvilt i 3,5 time på ett døgn

FOR LITE: Tre og en halv time søvn på ett døgn er altfor lite. Bildet er fra kontrollen på Kvikneskogen. (Foto: Statens vegvesen)

FOR LITE: Tre og en halv time søvn på ett døgn er altfor lite. Bildet er fra kontrollen på Kvikneskogen. (Foto: Statens vegvesen)

Statens vegvesen avholdt kontroll på Kvikneskogen og ved Namnå. Det ga nedslående resultat.

DEL

Gå høsten i møte - KUN 88 kr for 8 uker med papiravisen og alt innhold på nett

I kontrollen på riksveg 2 ved Namnå onsdag kveld stoppet Statens vegvesen en utenlandsk fører av en tungtransport som ikke overholdt hviletidene.

– Vedkommende ble anmeldt for dette. I tillegg fikk ti vogntog kjøreforbud, der sju av disse hadde vesentlig overlast. Fem av disse var tømmertransporter, sier Geir Geir Thomas Finstad, fagleder Utekontroll Hedmark, Statens vegvesen.

Han sier at det samlet ble det skrevet gebyrer for 58.550 kroner.

Også på riksveg 3 ved Kvikneskogen avholdt vegvesenet kontroll.

– Der ble det stoppet et utenlandsk vogntog, og føreren hadde kun hvilt tre timer 30 minutter på et døgn, sier Finstad, og legger til at for lite søvn er meget stor risiko trafikken.

Føreren ble anmeldt og fikk kjøreforbud til vedkommende er uthvilt.

– I tillegg fikk et utenlandsk vogntog bruksforbud på grunn av manglende kjettinger, som det er et stort behov for om dagen, oppsummerer faglederen etter de to kontrollene.

Regelverket

Du som fører tunge kjøretøy må ta nødvendige pauser og ikke kjøre for lenge. Dette reguleres gjennom pålagt døgnhvil og ukehvil i et felles europeisk regelverk og registreres ved hjelp av fartsskrivere i kjøretøyet.

Regelverket i korte trekk

Daglig kjøreperiode

  • Etter maksimalt fire og en halv times kjøring skal du ta 45 minutters pause
  • Pausen får ikke benyttes til annet arbeid, du skal hvile

Døgnhvile

  • Hovedregelen er døgnhvile på 11 sammenhengende timer eller minst tre + ni timer hvert døgn
  • Døgnhvilen kan reduseres til ni timer maksimalt tre ganger mellom to ukehviler

Ukentlig kjøreperiode

  • Total kjøretid per uke er maksimalt 56 timer (forutsatt avtale etter reglene om arbeidstid for sjåfører)
  • Kjører du to uker på rad kan total kjøretid ikke overstige 90 timer (forutsatt avtale etter reglene om arbeidstid for sjåfører)

Ukehvil

  • Senest etter seks døgn skal du gjennomføre en ukehvil på minst 45 timer
  • Ukehvilen kan reduseres til 24 timer annenhver uke (reduksjonen skal kompenseres med en tilsvarende hvileperiode)

LES OGSÅ: Politiloggen torsdag 5. januar

Artikkeltags