Syklet 92.000 runder i Trysil Bike Arena

FORNØYD: Daglig leder i DT, Gudrun Sanaker Lohne er godt fornøyd med sommeren i Trysil.

FORNØYD: Daglig leder i DT, Gudrun Sanaker Lohne er godt fornøyd med sommeren i Trysil. Foto:

Artikkelen er over 3 år gammel

Hittil i år er det syklet over 92.000 runder i Trysil Bike Arena. Trysil kan se tilbake på en rekordgod turistsommer.

DEL

Sykkelsatsingen i Trysil er i ferd med å bære frukter. Nå melder Destinasjon Trysil (DT) om rekordsommer.

– Vi er på god vei mot og lykkes med å få opp trafikken om sommeren i Trysil, forteller daglig leder i DT, Gudrun Sanaker Lohne.

– I fjor så vi tendenser til at flere hytteeiere brukte hyttene sine om sommeren. I år merker overnattingsbedriftene våre i større grad den økte sommertrafikken, sier hun.

I juli isolert sett var det en økning på 65 prosent i antall kommersielle gjestedøgn.

– Ser vi samlet på alle sommermånedene har vi totalt en økning på 44 prosent, forteller Sanaker Lohne.

92.000 runder i sykkelanlegget

– Hittil i år er det syklet over 92.000 runder i sykkelanlegget vårt. Stolheisen, som har tatt både syklister og turgåere til fjells i sommer, har så langt hatt en dobling i trafikken sammenlignet med fjoråret. I tillegg gir økt interesse for sykkel og trafikk til Trysil gode ringvirkninger til næringen og aktivitetsbedrifter i Trysil. Det er svært gledelig, sier turistsjefen.

Hovedtyngden av turistene består av nordmenn, men også svensker og dansker begynner å få øynene opp for sykkelsatsingen i Trysil.

– Svensker og dansker kjenner godt til ski-bygda, men i år har også disse fått øynene opp for sykkel-bygda. Her er det et stort potensial. Det er det også utover Skandinavia, sier hun.

Sanaker Lohne sier det etter hvert kan være interessant å se på de engelske, tyske og nederlandske markedene.

– Det er land som har veldig mange sykkelinteresserte, sier hun.

Fire millioner på markedsføring

Til nå er det brukt over fire millioner kroner i markedsføring og informasjon rundt Trysil Bike Arena.

– Dette er et spleiselag blant alle medlemmer i Destinasjon Trysil. Vi er helt avhengig av at medlemmene våre er med i alle fasene av dette prosjektet. På den måten når vi våre felles mål for 2020, 200.000 kommersielle gjestedøgn om sommeren og høsten, sier hun.

Hittil er det investert 12 millioner kroner i storprosjektet Trysil Bike Arena. Totalt skisserer masterplanen for prosjektet en kostnadsramme på 25 millioner kroner som kan gjennomføres over tre års tid.

Satsingen vil ifølge DT kunne gi 50-100.000 nye kommersielle gjestedøgn, som gir effekter i form av omsetning på 40–80 millioner kroner og 40–80 nye årsverk.

Artikkeltags