Sparebankstiftelsen ga en halv kode-Carl i gave

GAVE: Torgeir Waterhouse, Carl Andreas Myrland og Michael Oreld slår et slag for koding i skolen Foto: Jo E. Brenden

GAVE: Torgeir Waterhouse, Carl Andreas Myrland og Michael Oreld slår et slag for koding i skolen Foto: Jo E. Brenden

En gave på 700.000 kroner gjør at lærer Carl Andreas Myrland kan turnere Hedmark og lære bort koding.

DEL

– En fantastisk gave! Nå kan vi frikjøpe Carl i Hedmark, sier Torgeir Waterhouse, direktør for internett og nye medier i IKT-Norge–IT-næringens interesseorganisasjon.

Han er også grunnlegger av bevegelsen Lær Kidsa Koding.

Styrker kompetansen

Carl Andreas Myrland jobber som lærer ved Østvang skole i Løten, men de neste to årene får han en halv stilling i Lær Kidsa Koding i Hedmark. Hans oppgave blir å bistå lærere og skoler i å komme i gang med programmering i skolen.

– En virkelig akselrasjon av tilbudet i hele Hedmark!

Carl er lykkelig over den nye muligheten han har fått:

– Det er helt fantastisk! Jeg har gjort denne jobben på frivillig basis i fem år. Det å få bruke arbeidstid på å gjøre dette, i stedet for kveld og helg, vil bety at jeg får utført mye mer!

– Jeg møter mye positivitet i hele regionen. Lærere, politikere og andre beslutningstakere er veldig for det arbeidet vi gjør, og jeg blir alltid tatt godt imot. Jeg har veldig troen på at dette blir en suksess.

– Hvorfor lære seg å kode?

– Det å forstå teknologien som styrer livene våre er helt avgjørende. Og vi mennesker må kunne kontrollere teknologien som vi omgir oss med.

Lær Kidsa Koding er en nasjonal bevegelse som er frivillig drevet, hvor formålet er å få barn og unge til å beherske rollen sin i et digitalt samfunn. Det gjør de ved lære programmering og lære hvordan systemene fungere.

Bevegelsen bistår også med læring inn i skolen.

Myrland varsler en offensiv gjennom å styrke lærernes kompetanse gjennom konferanser i løpet av våren 2019.

En tjuvstart

Det er Sparebankstiftelsen Hedmark som gir gaven, som ikke bare skal gå til 50-prosents frikjøp av læreren i to år, men også aktiviteter og utstyr.

– Vi synes det er moro å bidra. Lær Kidsa Koding har et veldig godt konsept som er tuftet på gode verdier. Nå har vi en mulighet, gjennom stiftelsens verdier, å gå gi barna i Hedmark et digitalt fortrinn, som tror er spennende. Vi er opptatt av læring og det å være kreative og skapende, og vi mennesker ikke bare er konsumenter, sier Michael Oreld.

Lær Kids Koding tror også at gaven vil gjøre Hedmark-kommunene bedre rustet til å gå i gang med de nye fagplanene som kommer i 2020. En tjuvstart på myndighetenes kommende krav til koding inn i skolen.



Artikkeltags