Vi vil fortsette å låne ut penger og tilby våre tjenester for å holde hjulene i gang

Konsernsjef Hans Olav Wedvik og konserndirektør Richard Heiberg i Sparebank 1 Østlandet.

Konsernsjef Hans Olav Wedvik og konserndirektør Richard Heiberg i Sparebank 1 Østlandet.

Av
DEL

KronikkKoronaviruset vil påvirke både folks helse og næringslivet fremover, det er det liten tvil om. Som en av regionens største banker ønsker SpareBank 1 Østlandet å bidra til å redusere de negative ringvirkningene for både folk, næringsliv og samfunn.

Bare den siste måneden har Oslo børs stupt mer enn 30 prosent. Torsdag 12. mars opplevde vi den verste børsdagen på over 12 år. Oljeprisen har også sunket til det laveste nivået siden 2016, og var 12. mars under 34 dollar fatet.

Reiseoperatører, servicenæringen og flyselskap sliter, flyruter kuttes, ordre kanselleres, idrettsarrangementer avlyses og bedrifter må permittere ansatte. Det er tydelig at viruset vil slå inn i næringslivet på Østlandet i enda større grad fremover. Hvor hardt vet vi ikke ennå.

Både bedrifter og privatpersoner er bekymret. Det er også vi i SpareBank 1 Østlandet. Sammen med våre kunder håndterer vi fortløpende skiftene i økonomien, slik vi har gjort gjennom 175 år. Hvordan vi lander utfordringene denne gangen avhenger av hvordan myndighetene, samfunnet, innbyggere og næringslivet håndterer situasjonen. Myndighetene oppfordrer til samfunnsdugnad. Den er vi med på. SpareBank 1 Østlandet er et solid konsern, og vi vil gjøre vårt for å bidra til at de negative konsekvensene for næringsliv og privatpersoner i vår region begrenses. Vi vil fortsette å låne ut penger og tilby våre tjenester for å holde hjulene i gang.

Vi har også solid kunnskap om både markedene og markedenes reaksjoner på pandemien. Dette er kunnskap vi gjerne deler. Våre rådgivere er parate til å bistå med sin kompetanse, både til private og bedrifter. Vi ønsker å være tett på.

For kunder som eventuelt skulle få økonomiske utfordringer som følge av situasjonen, er det viktig å ta kontakt med oss så tidlig som mulig. Vi har flere virkemidler i bakhånd. Her er vi innstilt på, innenfor de rammene vi rår over, å finne tilpassede løsninger for bedrifter og privatpersoner. Sammen må vi gjøre tilpasninger for å bidra til at vi alle kommer oss gjennom krisen.

For å begrense omfanget av pandemien oppfordrer vi våre kunder og andre til å bruke våre digitale kontaktpunkter. Fra mandag 16. mars stenger vi dørene til våre kontorer midlertidig for å hindre koronaspredning. Det betyr ikke at banken er stengt, men at møter må avtales på forhånd eller gjennomføres som nettmøter eller på telefon. Vi er i full drift, men ber om forståelse for at det kan ta noe mer tid enn vanlig å ta unna henvendelser.

Ved spørsmål oppfordres kunder til å holde seg oppdatert via våre nettsider. Bruk gjerne vår chatbot, chatløsning inne i nettbanken eller send melding i nettbanken. Mange av våre ansatte jobber nå hjemmefra. De er tilgjengelige og betjener kunder via telefon og digitale kanaler. Møter gjennomføres i hovedsak som avtalt, men tas i størst mulig grad på telefon eller som nettmøte.

Det aller viktigste rådet vi kan gi er å ta kontakt med banken dersom du får problemer eller er usikker på hvordan du skal håndtere økonomien din som følge av koronakrisen. Vi i SpareBank 1 Østlandet vil så langt som mulig fortsette å følge våre kunder og lokalsamfunn gjennom opp- og nedturer, slik vi har gjort i 175 år.

Skriv ditt leserbrev her «

DELTA I DEBATTEN! Vi oppfordrer leserne til å bidra med sine meninger, både på nett og i papir

Artikkeltags