Trenden i desember er at flere venter lenger med å handle inn drikkevarer til jul, og at mange venter helt til de siste dagene før jul, som lille julaften, opplyser kommunikasjonssjef Jens Nordahl i Vinmonopolet til Dagens Næringsliv.

Lille julaften ble det solgt 1,2 millioner liter drikkevarer på Vinmonopolet.

– Vi visste at lille julaften ville bli en stor salgsdag, men ikke at den skulle bli så stor som den ble – nemlig tidenes største salgsdag til jul noensinne og den nest største salgsdagen gjennom tidene, sier han til avisa.

Den største salgsdagen noensinne på Vinmonopolet var fredag 13. mai 2016. Da solgte vinmonopolet 1,24 millioner liter drikkevarer.

Vinmonopolets totale salg i 2019 ligger an til å bli rundt 82,6 millioner liter, som er en vekst på rundt 0,8 prosent fra 2018, ifølge deres egne prognoser.

Rødvin er fortsatt den mest populære polkategorien inn mot jul, men ifølge kommunikasjonssjef Nordahl har det vært en økning i salget av musserende vin og champagne i år.