Hva er innholdsmarkedsføring?

Innholdsmarkedsføring er et kommersielt annonseprodukt. Det betyr at det er en kommersiell aktør som skaper innhold som er av interesse for personer som virksomheten ønsker å nå ut til. Til dette kjøper de kommersiell markedsføringsplass i nettavisers annonsebilag, skilt fra redaksjonelt innhold.

God innholdsmarkedsføring gir leserne ny kunnskap og gode opplevelser. Gjennom dette bygges en relasjon mellom virksomheten og leseren, og virksomhetens omdømme og profil utvikles. Innholdet skal gi en merverdi for leseren, uavhengig av om man ønsker å forta kjøp. Innholdsmarkedsføring bruker tekst, bilder og eventuelt video som fortellerverktøy.

Hvorfor innholdsmarkedsføring?

For 100 år siden var det kontroversielt at avisen trykte annonser i avisen. Ved introduksjon var det for mange uvant. Siden det framgikk tydelig at annonsene ikke var redaksjonelt innhold, ble dette en viktig funksjon for lokalavisen av to årsaker. Det handlet om at lokalavisen kunne utvikle en arena som samlende torgfunksjon, en arena som førte til at lokale næringsdrivende nådde ut til sine kunder med sitt budskap. Derigjennom kunne de skape grunnlag for sin virksomhet og lokale arbeidsplasser.

I tillegg utgjorde annonsene for avisen viktig finansiering av journalistikk, samtidig som redaksjonell uavhengighet ble opprettholdt. Over tid har markedsføringen utviklet seg på mange måter, og særlig den digitale revolusjonen har åpnet for nye løsninger. Vår avis ønsker å utvikle seg med lokale annonsører, og gjør dette ved å tilby markedsføringsløsninger som gir annonsørene god effekt.

Innholdsmarkedsføring er i ferd med å etablere seg som et virkningsfullt markedsføringsprodukt i både internasjonale og nasjonale medier. Gjort på riktig måte, er det vår oppfatning at dette er et godt og viktig produkt som også lokale annonsører skal få tilgang til.

Hvordan ser vi forskjell?

Innholdsmarkedsføring er et rent kommersielt produkt. Redaksjonen i vår avis har ingenting med dette å gjøre. Derfor er det også viktig at leserne ser og forstår forskjellen på redaksjonelt og kommersielt innhold. Kravet til slikt skille understrekes tydelig i de etiske retningslinjene for medier, kalt Vær Varsom-plakaten, og særlig punkt 2.6.

Kommersielt innhold skal være tydelig merket. Dette er hos oss gjort med merking på forsiden, med ordet «Annonse» i bildet. Ved å klikke på saken, kommer leseren til en side som er vesentlig annerledes i utforming enn redaksjonelt innhold. Toppen av siden er merket med «Annonsebilag», og øverst i teksten ligger en merking av at innholdet er innholdsmarkedsføring. Virksomheten som er avsender av budskapet er tydelig merket med logo.l.

Tydelighet

For vår avis er det viktig at leserne umiddelbart ser og forstår forskjellen på innholdsmarkedsføring og ordinært redaksjonelt innhold. Akkurat som for 100 år siden er avisens redaksjonelle integritet og uavhengighet er usedvanlig viktig for oss. Dersom noen opplever at skillet og merkingen er utydelig, vil vi høre det så snart som mulig. Det er viktig at lokalavisen kan tilby gode og effektive markedsføringsprodukter, men vi vil ikke gjøre det på bekostning av vår troverdighet.

Lukk

Slik lages julebakkene

Annonse fra Skistar

Store tråkkemaskiner og godt over fire hundre snøkanoner. Det må til for å lage den riktige julestemningen i Trysil.

FAKTA OM TRYSIL

Norges største skianlegg

67 bakker og 31 heiser

3 barneområder

Fallhøyde: 685 meter

Lengste skikjøring: 5,4 kilometer

32 spisesteder du kan nå med ski på beina

Toppen av Trysilfjellet er 1132 m.o.h.

Kveldskjøring tre kvelder i uka

Ukeprogram med daglige aktiviteter for barna hele sesongen

Er en del av SkiStar-familien, sammen med Hemsedal, Sälen, Åre og Vemdalen

Hjemmeside: http://www.skistar.com/trysil

Snø på trærne, kritthvitt fjell og strøkne skibakker, det blir liksom ikke jul uten. I hvert fall ikke i Norges største skianlegg. Et velsmurt maskineri av snøkanoner og tråkkemaskiner jobber nær sagt døgnet rundt for at Trysils julegjester skal kunne senke skuldrene og nyte gode dager på fjellet.

Trysil er viden kjent for godt preparerte bakker.

Veteranen blant tråkkemaskinførerne, Ole Kristian Nerberg, er inne i sin 38. sesong. Han vet bedre enn noen hvor viktig det er å lage perfekte underlag.

– Gjestene forventer at vi gjør jobben vår skikkelig. Å kjøre på ski i en nypreparert bakke kan for mange være juleferiens høydepunkt, og da må vi levere det de forventer. Da jeg begynte hadde vi kun et par bakker ved Skihytta å holde orden på. Nå er det 67 stykker, pluss en mengde transportløyper, som skal prepareres hver natt. Ja, det er travle skift, sier han smilende.

Topp moderne maskinpark

Trysil har altså 67 bakker, som er til sammen 75 kilometer lange. I gjennomsnitt er hver bakke 30 meter bred. Det betyr at Nerberg og hans kolleger hver natt preparerer rundt 3 millioner kvadratmeter skibakke - tilsvarende om lag 450 fotballbaner.

Snø- og bakkeansvarlig i SkiStar Trysil, Wegard Matsson, forteller at de har åtte store maskiner og 24 sjåfører i turnus til å gjøre jobben.

– I sesongen kjører vi to skift. I tillegg har vi ei maskin som utelukkende lager langrennsspor, og som to mann bytter på å kjøre. Å bli en god maskinfører krever erfaring, vanligvis to til tre sesonger. Sjåførenes jobb er å ta vare på snøen, vedlikeholde slitepunkter og sørge for at snøen varer ut sesongen. Bakkene skal være like bra fra vi åpner på høsten til vi stenger om våren, sier han.

Trysils maskinpark er topp moderne, med motorer som stadig blir mer miljøvennlig. Hver maskin koster om lag tre millioner kroner i innkjøp, og er designet for å lage de beste julebakkene.

– Som alle andre gleder vi oss til jul, men har ikke tid til å stoppe opp. Bakkene skal være nypreparerte hver dag. Sånn er det i jula også, sier Matsson, og kikker bort på driftssjef Jan Linstad som nikker.

10 000 i bakkene hver dag

– Jula er høysesong i Trysil. Det er knapt ei seng ledig, hytter, leiligheter og hotell er fylt opp av gjester på juleferie. Skianlegget er topp trimmet og rigget for juletrafikk. Vi har lagt bra med snø, forholdene er gode og alle er motiverte. Den beste julefeiringen for oss er at folk har det bra i bakken. At de får kjørt masse på ski og får gode vinteropplevelser, sier Linstad.

Tre millioner kvadratmeter med julebakker venter altså julegjestene i Trysil. Hvor mange de er? Ja, Linstad forventer godt over 10 000 personer i bakkene hver dag.

– Anlegget er som sagt Norges største og det er plass til veldig mange. Vi har bakker i nær sagt alle himmelretninger, der noen vil kjøre de bratte og mange vil kjøre de enkle. Vi gleder oss jul, sier han.

Linstad minner også om at skibussen til Boreal går hver dag til Trysil i juleferien. Med avgang fra Oslo, Lillehammer og Kongsvinger. – Et veldig bra tilbud der de unge, ja, alle som vil, kan ta en dagstur å kjøre på ski i Trysil. Bussbilletten inkluderer heiskort. 

Redaksjonen i Østlendingen har ingen rolle i produksjonen av dette innholdet