Hva er innholdsmarkedsføring?

Innholdsmarkedsføring er et kommersielt annonseprodukt. Det betyr at det er en kommersiell aktør som skaper innhold som er av interesse for personer som virksomheten ønsker å nå ut til. Til dette kjøper de kommersiell markedsføringsplass i nettavisers annonsebilag, skilt fra redaksjonelt innhold.

God innholdsmarkedsføring gir leserne ny kunnskap og gode opplevelser. Gjennom dette bygges en relasjon mellom virksomheten og leseren, og virksomhetens omdømme og profil utvikles. Innholdet skal gi en merverdi for leseren, uavhengig av om man ønsker å forta kjøp. Innholdsmarkedsføring bruker tekst, bilder og eventuelt video som fortellerverktøy.

Hvorfor innholdsmarkedsføring?

For 100 år siden var det kontroversielt at avisen trykte annonser i avisen. Ved introduksjon var det for mange uvant. Siden det framgikk tydelig at annonsene ikke var redaksjonelt innhold, ble dette en viktig funksjon for lokalavisen av to årsaker. Det handlet om at lokalavisen kunne utvikle en arena som samlende torgfunksjon, en arena som førte til at lokale næringsdrivende nådde ut til sine kunder med sitt budskap. Derigjennom kunne de skape grunnlag for sin virksomhet og lokale arbeidsplasser.

I tillegg utgjorde annonsene for avisen viktig finansiering av journalistikk, samtidig som redaksjonell uavhengighet ble opprettholdt. Over tid har markedsføringen utviklet seg på mange måter, og særlig den digitale revolusjonen har åpnet for nye løsninger. Vår avis ønsker å utvikle seg med lokale annonsører, og gjør dette ved å tilby markedsføringsløsninger som gir annonsørene god effekt.

Innholdsmarkedsføring er i ferd med å etablere seg som et virkningsfullt markedsføringsprodukt i både internasjonale og nasjonale medier. Gjort på riktig måte, er det vår oppfatning at dette er et godt og viktig produkt som også lokale annonsører skal få tilgang til.

Hvordan ser vi forskjell?

Innholdsmarkedsføring er et rent kommersielt produkt. Redaksjonen i vår avis har ingenting med dette å gjøre. Derfor er det også viktig at leserne ser og forstår forskjellen på redaksjonelt og kommersielt innhold. Kravet til slikt skille understrekes tydelig i de etiske retningslinjene for medier, kalt Vær Varsom-plakaten, og særlig punkt 2.6.

Kommersielt innhold skal være tydelig merket. Dette er hos oss gjort med merking på forsiden, med ordet «Annonse» i bildet. Ved å klikke på saken, kommer leseren til en side som er vesentlig annerledes i utforming enn redaksjonelt innhold. Toppen av siden er merket med «Annonsebilag», og øverst i teksten ligger en merking av at innholdet er innholdsmarkedsføring. Virksomheten som er avsender av budskapet er tydelig merket med logo.l.

Tydelighet

For vår avis er det viktig at leserne umiddelbart ser og forstår forskjellen på innholdsmarkedsføring og ordinært redaksjonelt innhold. Akkurat som for 100 år siden er avisens redaksjonelle integritet og uavhengighet er usedvanlig viktig for oss. Dersom noen opplever at skillet og merkingen er utydelig, vil vi høre det så snart som mulig. Det er viktig at lokalavisen kan tilby gode og effektive markedsføringsprodukter, men vi vil ikke gjøre det på bekostning av vår troverdighet.

Lukk

Slik får du den beste skikjøringen

Annonse fra Skistar

Har du lyst til å kjøre i Trysils beste bakker nesten alene, og attpåtil få servert frokost på Knettsetra etterpå?

To ganger i uka åpner de svarte, brede carvingbakkene i Høgegga klokken sju om morgenen. For ivrige skientusiaster er dette ett av ukas høydepunkter.

Martin Gudbrandsgård bor i Elverum og jobber i Trysil. Han er en av dem som ofte er å se i bakken klokken sju om morgenen.

– I Trysil kalles dette Tidligski. Tilbudet er begrenset til 150 personer om gangen, det vil si at du må bestille plass i forkant. Men det er det verdt. Når du vet at bakkene i Høgegga er nypreparerte, og du kan kjøre omtrent fritt, er det ikke noe problem å stå klar ved heisen klokken sju om morgenen, sier Gudbrandsgård.

Seterfrokost

Tidligski arrangeres onsdag og lørdag fra begynnelsen av februar og ut sesongen. Mange mener bakkene i Høgegga er Norges beste samling av carvingbakker. De er brede, har god fallhøyde, og innbyr til sugende svinger i høy fart.

Etter to timer med intensiv skikjøring serveres det frokost på Knettsetra, serveringsstedet som en gang var et aktivt seterbruk ved foten av Trysilfjellet, som nå ligger idyllisk plassert midt i Norges største skianlegg.

Velkommen til den beste starten på dagen i Trysil!

En tur i bakken før jobb
Nils-Kristian Myhre er i likhet med Gudbrandsgård bosatt i Elverum og ivrig skikjører. Myhre har hytte i Trysil og er på Tidligski så ofte anledningen byr seg.

– Det har hendt at jeg har dratt opp en og annen onsdag også for å få med meg et par timer Tidligski før jeg skal på jobb. Så bra er det. Som Martin sier er det noe helt spesielt å ha bakkene i Høgegga nesten for seg sjøl, sier han.

Nå står vinterferien for døra og forholdene i bakkene er meget bra. Myhre og Gudbrandsgård skal begge på Tidligski og mener alle som skal til fjells bør få med seg en morgen med fete carvingsvinger i Høgegga.

– Jeg synes dette er den beste skikjøringen, og den beste starten på dagen, sier Gudbrandsgård smilende.

Les mer om Tidligski i Trysil! 

Redaksjonen i Østlendingen har ingen rolle i produksjonen av dette innholdet