Hva er innholdsmarkedsføring?

Innholdsmarkedsføring er et kommersielt annonseprodukt. Det betyr at det er en kommersiell aktør som skaper innhold som er av interesse for personer som virksomheten ønsker å nå ut til. Til dette kjøper de kommersiell markedsføringsplass i nettavisers annonsebilag, skilt fra redaksjonelt innhold.

God innholdsmarkedsføring gir leserne ny kunnskap og gode opplevelser. Gjennom dette bygges en relasjon mellom virksomheten og leseren, og virksomhetens omdømme og profil utvikles. Innholdet skal gi en merverdi for leseren, uavhengig av om man ønsker å forta kjøp. Innholdsmarkedsføring bruker tekst, bilder og eventuelt video som fortellerverktøy.

Hvorfor innholdsmarkedsføring?

For 100 år siden var det kontroversielt at avisen trykte annonser i avisen. Ved introduksjon var det for mange uvant. Siden det framgikk tydelig at annonsene ikke var redaksjonelt innhold, ble dette en viktig funksjon for lokalavisen av to årsaker. Det handlet om at lokalavisen kunne utvikle en arena som samlende torgfunksjon, en arena som førte til at lokale næringsdrivende nådde ut til sine kunder med sitt budskap. Derigjennom kunne de skape grunnlag for sin virksomhet og lokale arbeidsplasser.

I tillegg utgjorde annonsene for avisen viktig finansiering av journalistikk, samtidig som redaksjonell uavhengighet ble opprettholdt. Over tid har markedsføringen utviklet seg på mange måter, og særlig den digitale revolusjonen har åpnet for nye løsninger. Vår avis ønsker å utvikle seg med lokale annonsører, og gjør dette ved å tilby markedsføringsløsninger som gir annonsørene god effekt.

Innholdsmarkedsføring er i ferd med å etablere seg som et virkningsfullt markedsføringsprodukt i både internasjonale og nasjonale medier. Gjort på riktig måte, er det vår oppfatning at dette er et godt og viktig produkt som også lokale annonsører skal få tilgang til.

Hvordan ser vi forskjell?

Innholdsmarkedsføring er et rent kommersielt produkt. Redaksjonen i vår avis har ingenting med dette å gjøre. Derfor er det også viktig at leserne ser og forstår forskjellen på redaksjonelt og kommersielt innhold. Kravet til slikt skille understrekes tydelig i de etiske retningslinjene for medier, kalt Vær Varsom-plakaten, og særlig punkt 2.6.

Kommersielt innhold skal være tydelig merket. Dette er hos oss gjort med merking på forsiden, med ordet «Annonse» i bildet. Ved å klikke på saken, kommer leseren til en side som er vesentlig annerledes i utforming enn redaksjonelt innhold. Toppen av siden er merket med «Annonsebilag», og øverst i teksten ligger en merking av at innholdet er innholdsmarkedsføring. Virksomheten som er avsender av budskapet er tydelig merket med logo.l.

Tydelighet

For vår avis er det viktig at leserne umiddelbart ser og forstår forskjellen på innholdsmarkedsføring og ordinært redaksjonelt innhold. Akkurat som for 100 år siden er avisens redaksjonelle integritet og uavhengighet er usedvanlig viktig for oss. Dersom noen opplever at skillet og merkingen er utydelig, vil vi høre det så snart som mulig. Det er viktig at lokalavisen kan tilby gode og effektive markedsføringsprodukter, men vi vil ikke gjøre det på bekostning av vår troverdighet.

Lukk

Velkommen til splitter ny bilbutikk

Annonse fra Bilkompaniet

Førstkommende torsdag får du muligheten til å være med på åpningen av Midtstrandas nye bilbutikk. Her blir det god bilprat og mulighet for prøvekjøring.

Velkommen til åpningsfest 26. mai

* Torsdag klokken tolv er det offisiell åpning av Bilkompaniets splitter nye butikk på Midtstranda.

* Arrangementet er åpent for alle, både små og store bilinteresserte.

* Det blir muligheter for å slå av en prat og ikke minst prøvekjøre biler!

* Masse gode tilbud på nybil og utstyr.

NB! Åpningsdagene varer fra torsdag 26. mai og ut uke 22.

Nå på torsdag klokken tolv, 26. mai, braker det løs! Bilkompaniet åpner dørene til en splitter ny butikk - og du er selvfølgelig invitert til festdagen med masse gode tilbud.

- Vi gleder oss veldig til å vise frem de nye og flotte lokalene våre, forteller en begeistret Bjørn Stendahl.

Han er daglig leder og selger i bilbutikken og har jobbet her siden 2009. Sammen med sju andre ansatte fra Hamar-området har de hatt et sterkt ønske om å bevare bilbutikken på Midtstranda.

- Vi mener Midtstranda er en veldig fin plass å være. Samtidig er det innfartsåren til Hamar i retning Elverum, Trysil og Åmot. Det er sentralt og nært byen, forklarer Stendahl.

- Indrefileten på Hamar

Som han selv beskriver det, denne beliggenheten er selve indrefileten på Hamar. Nå kan han og resten av teamet skryte av å ha en splitter ny og moderne butikk som står i stil til omgivelsene. Hele måneden har det vært full aktivitet for å ferdigstille makeoveren.

STOLT SJEF: Daglig leder Bjørn Stendahl foran sin splitter nye bilbutikk. - Jeg håper mange tar turen til torsdag, sier han.

Vi gleder oss veldig til å vise frem de nye og flotte lokalene.

Bjørn Stendahl i Bilkompaniet

- Invetaret har vi satset mye på. Alt er nytt med moderne fasiliteter. Både verkstedet, kundeservice og salgskontorene har fått en ny look, forteller Stendahl og legger til:

- Vi er kjempestolte av den nye arbeidsplassen vår. Både kunder og samarbeidspartnere har kommet med konkrete tilbakemeldinger om hvor fint det er blitt her.

For aktive familier

I og rundt Hamar settes også Subaru-bilene stor pris på. Stendahl kan glede seg over høy interesse og godt salg. Hvorfor er disse bilene så populære i lokalområdet?

- Vi satser på den aktive familien. Folk som verdsetter fritid, hytteliv og det å stå på ski. De siste årene har vi mer enn doblet salget på Subaru i Hamar- og Elverums-området. Det er moro, forklarer han.

Det at Subaru har permanent firehjulsdrift og dermed er svært gode å kjøre under vanskelige forhold, gjør også sitt til at disse bilene er så populære i lokalområdet.

- Bilkompaniet AS har Subaru som eneste nybilmerke, dermed blir vi distriktets spesialforretning for disse bilene. Jeg håper så mange som mulig tar turen til oss på torsdag, avslutter Stendahl.

FULL FART I VERKSTEDET: Subaru satser på aktive Hamar-familier, og verkstedgutta hjelper deg med å holde bilen i orden.
Redaksjonen i Østlendingen har ingen rolle i produksjonen av dette innholdet