Hva er innholdsmarkedsføring?

Innholdsmarkedsføring er et kommersielt annonseprodukt. Det betyr at det er en kommersiell aktør som skaper innhold som er av interesse for personer som virksomheten ønsker å nå ut til. Til dette kjøper de kommersiell markedsføringsplass i nettavisers annonsebilag, skilt fra redaksjonelt innhold.

God innholdsmarkedsføring gir leserne ny kunnskap og gode opplevelser. Gjennom dette bygges en relasjon mellom virksomheten og leseren, og virksomhetens omdømme og profil utvikles. Innholdet skal gi en merverdi for leseren, uavhengig av om man ønsker å forta kjøp. Innholdsmarkedsføring bruker tekst, bilder og eventuelt video som fortellerverktøy.

Hvorfor innholdsmarkedsføring?

For 100 år siden var det kontroversielt at avisen trykte annonser i avisen. Ved introduksjon var det for mange uvant. Siden det framgikk tydelig at annonsene ikke var redaksjonelt innhold, ble dette en viktig funksjon for lokalavisen av to årsaker. Det handlet om at lokalavisen kunne utvikle en arena som samlende torgfunksjon, en arena som førte til at lokale næringsdrivende nådde ut til sine kunder med sitt budskap. Derigjennom kunne de skape grunnlag for sin virksomhet og lokale arbeidsplasser.

I tillegg utgjorde annonsene for avisen viktig finansiering av journalistikk, samtidig som redaksjonell uavhengighet ble opprettholdt. Over tid har markedsføringen utviklet seg på mange måter, og særlig den digitale revolusjonen har åpnet for nye løsninger. Vår avis ønsker å utvikle seg med lokale annonsører, og gjør dette ved å tilby markedsføringsløsninger som gir annonsørene god effekt.

Innholdsmarkedsføring er i ferd med å etablere seg som et virkningsfullt markedsføringsprodukt i både internasjonale og nasjonale medier. Gjort på riktig måte, er det vår oppfatning at dette er et godt og viktig produkt som også lokale annonsører skal få tilgang til.

Hvordan ser vi forskjell?

Innholdsmarkedsføring er et rent kommersielt produkt. Redaksjonen i vår avis har ingenting med dette å gjøre. Derfor er det også viktig at leserne ser og forstår forskjellen på redaksjonelt og kommersielt innhold. Kravet til slikt skille understrekes tydelig i de etiske retningslinjene for medier, kalt Vær Varsom-plakaten, og særlig punkt 2.6.

Kommersielt innhold skal være tydelig merket. Dette er hos oss gjort med merking på forsiden, med ordet «Annonse» i bildet. Ved å klikke på saken, kommer leseren til en side som er vesentlig annerledes i utforming enn redaksjonelt innhold. Toppen av siden er merket med «Annonsebilag», og øverst i teksten ligger en merking av at innholdet er innholdsmarkedsføring. Virksomheten som er avsender av budskapet er tydelig merket med logo.l.

Tydelighet

For vår avis er det viktig at leserne umiddelbart ser og forstår forskjellen på innholdsmarkedsføring og ordinært redaksjonelt innhold. Akkurat som for 100 år siden er avisens redaksjonelle integritet og uavhengighet er usedvanlig viktig for oss. Dersom noen opplever at skillet og merkingen er utydelig, vil vi høre det så snart som mulig. Det er viktig at lokalavisen kan tilby gode og effektive markedsføringsprodukter, men vi vil ikke gjøre det på bekostning av vår troverdighet.

Lukk

Møt opp og støtt laget i kampen om nok en plass i Champions League

Elverum tar imot ØIF Arendal til første sluttspillfinale søndag kl. 20.30

Annonse fra Elverum Håndball

Bli med å fyll Terningen Arena til randen og støtt laget i den første finalekampen mot ØIF Arendal søndag kveld.

Etter et suverent seriegull har Elverum måtte kjempe seg forbi både Kolstad og Haslum for å nå sluttspillfinalen. 

I både kvart- og semifinalen har det endt med tre kamper for å sikre avansementet i "best av tre"-serien.

Etter en betryggende første hjemmekamp i kvartfinalen mot Kolstad, gikk Elverum på en smell borte i Husebyhallen. I den siste og avgjørende hjemme i Terningen sikret laget semifinaleplassen. 

Der ventet erkerivalene fra Haslum og nok en gang leverte laget en overbevisende første kamp hjemme. Bortekampen og den første omgangen av den tredje kampen var langt under pari - men så leverte laget og spesielt Morten Nergaard årsbeste da de hentet opp Haslums åttemålsledelse. 

Som i fjor er det ØIF Arendal som venter i finalen - en finale Elverum har vunnet de seks siste sesongene. 

Etter semifinalen framholdt trener Michael Apelgren at det var publikum i Terningen Arena som løftet laget fram til seier. 

Nå kan du bidra til å løfte laget fram til seier. 

Kjøp billett i dag

Redaksjonen i Østlendingen har ingen rolle i produksjonen av dette innholdet