Hva er innholdsmarkedsføring?

Innholdsmarkedsføring er et kommersielt annonseprodukt. Det betyr at det er en kommersiell aktør som skaper innhold som er av interesse for personer som virksomheten ønsker å nå ut til. Til dette kjøper de kommersiell markedsføringsplass i nettavisers annonsebilag, skilt fra redaksjonelt innhold.

God innholdsmarkedsføring gir leserne ny kunnskap og gode opplevelser. Gjennom dette bygges en relasjon mellom virksomheten og leseren, og virksomhetens omdømme og profil utvikles. Innholdet skal gi en merverdi for leseren, uavhengig av om man ønsker å forta kjøp. Innholdsmarkedsføring bruker tekst, bilder og eventuelt video som fortellerverktøy.

Hvorfor innholdsmarkedsføring?

For 100 år siden var det kontroversielt at avisen trykte annonser i avisen. Ved introduksjon var det for mange uvant. Siden det framgikk tydelig at annonsene ikke var redaksjonelt innhold, ble dette en viktig funksjon for lokalavisen av to årsaker. Det handlet om at lokalavisen kunne utvikle en arena som samlende torgfunksjon, en arena som førte til at lokale næringsdrivende nådde ut til sine kunder med sitt budskap. Derigjennom kunne de skape grunnlag for sin virksomhet og lokale arbeidsplasser.

I tillegg utgjorde annonsene for avisen viktig finansiering av journalistikk, samtidig som redaksjonell uavhengighet ble opprettholdt. Over tid har markedsføringen utviklet seg på mange måter, og særlig den digitale revolusjonen har åpnet for nye løsninger. Vår avis ønsker å utvikle seg med lokale annonsører, og gjør dette ved å tilby markedsføringsløsninger som gir annonsørene god effekt.

Innholdsmarkedsføring er i ferd med å etablere seg som et virkningsfullt markedsføringsprodukt i både internasjonale og nasjonale medier. Gjort på riktig måte, er det vår oppfatning at dette er et godt og viktig produkt som også lokale annonsører skal få tilgang til.

Hvordan ser vi forskjell?

Innholdsmarkedsføring er et rent kommersielt produkt. Redaksjonen i vår avis har ingenting med dette å gjøre. Derfor er det også viktig at leserne ser og forstår forskjellen på redaksjonelt og kommersielt innhold. Kravet til slikt skille understrekes tydelig i de etiske retningslinjene for medier, kalt Vær Varsom-plakaten, og særlig punkt 2.6.

Kommersielt innhold skal være tydelig merket. Dette er hos oss gjort med merking på forsiden, med ordet «Annonse» i bildet. Ved å klikke på saken, kommer leseren til en side som er vesentlig annerledes i utforming enn redaksjonelt innhold. Toppen av siden er merket med «Annonsebilag», og øverst i teksten ligger en merking av at innholdet er innholdsmarkedsføring. Virksomheten som er avsender av budskapet er tydelig merket med logo.l.

Tydelighet

For vår avis er det viktig at leserne umiddelbart ser og forstår forskjellen på innholdsmarkedsføring og ordinært redaksjonelt innhold. Akkurat som for 100 år siden er avisens redaksjonelle integritet og uavhengighet er usedvanlig viktig for oss. Dersom noen opplever at skillet og merkingen er utydelig, vil vi høre det så snart som mulig. Det er viktig at lokalavisen kan tilby gode og effektive markedsføringsprodukter, men vi vil ikke gjøre det på bekostning av vår troverdighet.

Lukk

Far og sønn bygger for den lokale utviklingen

Annonse fra Flendalen Snekkerservice AS

Egil Olav Hollseter trives utmerket med hammeren i den ene hånden og tommestokken i den andre. I over 40 år har han jobbet i byggebransjen – og entusiasmen for tømrerfaget videreførte han til sønnen Morten. Nå har de slått seg sammen og startet Flendalen Snekkerservice AS. Oppbyggingen har gått så fort at de ønsker nye medarbeider med på laget!

Flendalen Snekkerservice AS

Adresse
Vestadbakken 4, 2420 Trysil

Far og sønn var ikke i tvil da diskusjonen om å starte sammen ble bragt på bane i begynnelsen av året. Etter å ha spilt på hvert sitt lag i mange år, var tiden kommet for å begynne for seg selv. I august 2018 slo de siste spikeren i kasse – og Flensdalen Snekkerservice AS var et faktum.

– Jeg har vært i bransjen siden 1970, og har jobbet både i inn- og utlandet. Så jeg tilfører jo firmaet en del erfaring, smiler Egil Olav.

Han har jobbet med det meste når det kommer til byggfag; Snekkerarbeid, flislegging, støping, ventilasjon og industrimontasje. Oppdragene har ikke bare tatt ham rundt om i Norge, men også til Island, Frankrike og Tyskland.

Sønnen Morten er vokst opp med faget. Da han skulle ta videre utdanning var det ingen tvil om at det var tømrer han skulle bli. Nå feirer han 25 år i byggebransjen, hvor han tilbrakte 11 av disse i Byggsystem.

– Her jobbet jeg som montør og hadde ansvaret for elementfabrikken inne. I tillegg er jeg sertifisert innen våtrom, truck, stilas og lift, sier Morten.

To ganger Hollseter kunne ikke valgt en bedre tid å starte eget. Trysil og omegn opplever en enorm byggeboom for tiden. Dermed er alt tilrettelagt for at timeplanen fylles fort for Flendalen Snekkerservice AS. 

Egil Olav Hollseter (f.v.) og sønnen Morten Hollseter startet Flendalen Snekkerservice AS i august. Fire måneder etter oppstart mangler det ikke på oppdrag.

På jakt etter nye medarbeidere

Egil Olav forteller at oppdragene kommer av seg selv, og at de har mer enn nok å gjøre. 

Faktisk så mye at de nå er på jakt etter et par medarbeidere til!

– Vi har hatt så mye å gjøre at vi må ha med flere på laget. De siste månedene har vi vært på utkikk, men du skal lete lenge for å finne en arbeidsledig håndverker på Trysil nå, forteller Morten.

De søker en faglært tømrer med arbeidserfaring. Den aktuelle kandidaten må også kunne kommunisere med kunder og samarbeidspartnere samt ha førerkort, gjerne med lov til å kjøre tilhenger.

Frem til flere ansatte er på plass, benytter de seg av innleid hjelp ved behov.

Oppdragene består av nybygg, tilbygg, restaurering av hytter og boliger, flislegging og støping. De har akkurat ferdigstilt en ny hytte for Drammen Hus & Hytter. Mange av oppdragene kommer fra gode samarbeidspartnere. Med sin lange fartstid i bransjen har både Egil Olav og Morten bygd seg opp et stort og bredt nettverk i bransjen. Det kommer godt med når man starter for seg selv.

Far og sønn har også rykte på seg for å utføre kvalitetsarbeid og for å levere til avtalt tid. Lang erfaring fra en rekke spektre av byggebransjen er også et pluss. De vektlegger også personlig service og god kommunikasjon med kundene sine under hele prosjektet.

Både Egil Olav og Morten har også tette bånd til lokalsamfunnet. Gode relasjoner i nærmiljøet fører til et stadig økende antall henvendelser.

Kundebasen dekker ikke bare Trysil, men også oppdrag i områdene rundt.

– Vi har ikke noe problem med å påta oss oppdrag utenfor Trysil, men det innebærer lengre avstander og da er vi nødt til å være flere enn to i bedriften. Vi håper vi snart finner tømrere som oppfyller våre kriterier slik at vi kan utvide arbeidssteder og antall ansatte, sier Morten.

Egil Olav legger til at de alltid jobber to sammen på ett og ett prosjekt ad gangen. Det skyldes i hovedsak sikkerhet på arbeidsplassen. 

Morten og Egil Olav Hollseter i godt i gang med restaurering av nok en hytte.

Per i dag er det bygging og restaurering av hytter som utgjør den største andelen av oppdrag.

– Vi opplever ofte at hytteeier ønsker å bevare det ytre, men at de vil ha det mer moderne inne. Det er andre behov nå enn da hyttene ble bygd. Nå ønsker eierne litt mer komfort inne samt en annerledes romfordeling, sier Egil Olav.

Når det kommer til bygging av nye hytter så ser far og sønn at trendene endrer seg. Hyttene skal ikke være like store som for 10-15 år siden. De fleste hyttene de jobber på er på 70-100 kvadratmeter.

Morten synes også det er hyggelig å se at treverk kommer på moten igjen. Materialvalg står mer i fokus, og han forteller at gips er stort sett ute når det kommer til hytter.

Eldstemann Hollseter legger ikke skjul på at målsetningen med etableringen av Flendalen Snekkerservice AS var å legge et grunnlag for et firma som Morten kan drive videre.

– Jeg har tenkt å gå av pensjon når jeg blir 75, og da skal Morten jobbe videre med å utvikle og utvide firmaet, sier Egil Olav med et smil.

To generasjoner med entusiastiske håndverkere bygde reisverket av Flendalen Snekkerservice AS i august. Nå bygger de opp en bredere kundebase, flere samarbeidspartnere og nye medarbeidere. De ser frem til å være en del av den lokale utviklingen i mange år fremover.   

Flendalen Snekkerservice AS

• Flendalen Snekkerservice ble etablert i 2018 av Egil Olav Hollseter og Morten Hollseter.
• Vi har lang erfaring fra byggebransjen.
• Vi påtar oss alle oppdrag innen nybygg, tilbygg og rehabilitering, hvor hovedvekten av oppdragene er bygging og restaurering av hytter.
• Vi jobber i Trysil og omegn.

Redaksjonen i Østlendingen har ingen rolle i produksjonen av dette innholdet