Hva er innholdsmarkedsføring?

Innholdsmarkedsføring er et kommersielt annonseprodukt. Det betyr at det er en kommersiell aktør som skaper innhold som er av interesse for personer som virksomheten ønsker å nå ut til. Til dette kjøper de kommersiell markedsføringsplass i nettavisers annonsebilag, skilt fra redaksjonelt innhold.

God innholdsmarkedsføring gir leserne ny kunnskap og gode opplevelser. Gjennom dette bygges en relasjon mellom virksomheten og leseren, og virksomhetens omdømme og profil utvikles. Innholdet skal gi en merverdi for leseren, uavhengig av om man ønsker å forta kjøp. Innholdsmarkedsføring bruker tekst, bilder og eventuelt video som fortellerverktøy.

Hvorfor innholdsmarkedsføring?

For 100 år siden var det kontroversielt at avisen trykte annonser i avisen. Ved introduksjon var det for mange uvant. Siden det framgikk tydelig at annonsene ikke var redaksjonelt innhold, ble dette en viktig funksjon for lokalavisen av to årsaker. Det handlet om at lokalavisen kunne utvikle en arena som samlende torgfunksjon, en arena som førte til at lokale næringsdrivende nådde ut til sine kunder med sitt budskap. Derigjennom kunne de skape grunnlag for sin virksomhet og lokale arbeidsplasser.

I tillegg utgjorde annonsene for avisen viktig finansiering av journalistikk, samtidig som redaksjonell uavhengighet ble opprettholdt. Over tid har markedsføringen utviklet seg på mange måter, og særlig den digitale revolusjonen har åpnet for nye løsninger. Vår avis ønsker å utvikle seg med lokale annonsører, og gjør dette ved å tilby markedsføringsløsninger som gir annonsørene god effekt.

Innholdsmarkedsføring er i ferd med å etablere seg som et virkningsfullt markedsføringsprodukt i både internasjonale og nasjonale medier. Gjort på riktig måte, er det vår oppfatning at dette er et godt og viktig produkt som også lokale annonsører skal få tilgang til.

Hvordan ser vi forskjell?

Innholdsmarkedsføring er et rent kommersielt produkt. Redaksjonen i vår avis har ingenting med dette å gjøre. Derfor er det også viktig at leserne ser og forstår forskjellen på redaksjonelt og kommersielt innhold. Kravet til slikt skille understrekes tydelig i de etiske retningslinjene for medier, kalt Vær Varsom-plakaten, og særlig punkt 2.6.

Kommersielt innhold skal være tydelig merket. Dette er hos oss gjort med merking på forsiden, med ordet «Annonse» i bildet. Ved å klikke på saken, kommer leseren til en side som er vesentlig annerledes i utforming enn redaksjonelt innhold. Toppen av siden er merket med «Annonsebilag», og øverst i teksten ligger en merking av at innholdet er innholdsmarkedsføring. Virksomheten som er avsender av budskapet er tydelig merket med logo.l.

Tydelighet

For vår avis er det viktig at leserne umiddelbart ser og forstår forskjellen på innholdsmarkedsføring og ordinært redaksjonelt innhold. Akkurat som for 100 år siden er avisens redaksjonelle integritet og uavhengighet er usedvanlig viktig for oss. Dersom noen opplever at skillet og merkingen er utydelig, vil vi høre det så snart som mulig. Det er viktig at lokalavisen kan tilby gode og effektive markedsføringsprodukter, men vi vil ikke gjøre det på bekostning av vår troverdighet.

Lukk

Møt Storhamars største hverdagshelt

Annonse fra Eidsiva

Johnny "Puma" Smeby vier livet sitt til Storhamar Hockey.

Johnny Smeby, også bare kalt "Puma", har vært frivillig i Storhamar Hockey i en årrekke. Som materialforvalter for Storhamar Elite har 67-åringen vasken enorme mengder svette, fylt tonnevis med vann i flasker og gjort hverdagen enklere for mange hockeyspillere og trenere opp gjennom. 

- Ja, det er unga mine. Det er like før jeg må skifte bleie på noen av dem, sier "Puma" spøkefullt om A-lagsspillerne på Storhamar.

Se videoen med "Puma" øverst i artikkelen.

Den fineste egenskapen jeg syns Johnny har er at han gjør ikke forskjell på folk og folk. Alle har samme verdi for han.

Fredrik Söderström

IMPONERT: Storhamar-trener Fredrik Söderström er full av lovord om Johnny "Puma" Smeby.

Skryt fra Söderström

Det er ingen tvil om at materialforvalteren er begeistret for nåværende Storhamar-trener, Fredrik Söderström, men også svensken lar seg imponere av den lojale ildsjelen til Storhamar.

- Den fineste egenskapen jeg syns Johnny har er at han gjør ikke forskjell på folk og folk. Alle har samme verdi for han. Uansett om du spiller mye eller lite, eller om du ikke spiller i det hele tatt. Det syns jeg er en fin egenskap å ha. Han er verdt all respekt, forteller treneren.

Også i garderoben blant spillerne har 67-åringen høy stjerne.

- Han er så flink til å gjøre jobben sin så han får ikke høre det så mye, men han får mye meldinger, forteller Storhamar-stjernen Patrick Thoresen.

GODT LIKT: "Puma" omtaler spillerne som "unga sine".
SPONSORANSVARLIG EIDSIVA: Vibeke Hoelseth. (Foto: Eidsiva)

Han er en flott ambassadør for drivkraft.

Vibeke Hoelseth

Sponser over 37.000 barn og unge

Eidsiva sponser i dag over 200 lag og foreninger i Innlandet, og har gjennom sin nye film hatt et ønske om å løfte fram hverdagshelten, Johnny «Puma» Smeby i Storhamar Hockey.

- Hverdagshelter som Johnny er en viktig drivkraft for lag som Storhamar Hockey. Det finnes utrolig mange hverdagshelter som legger til rette for at barn, ungdom og toppidrettsutøvere får en enklere og bedre treningshverdag. Vi, i Eidsiva, heier på alt som finnes av drivkrefter og aktiviteter i Innlandet. Det gjør Innlandet til et bedre sted å bo, og det ønsker vi å være med å bidra til. Derfor sponser Eidsiva både topp og bredde, innen idrett og kultur, sier Vibeke Hoelseth, sponsoransvarlig hos Eidsiva.

- Johnny «puma» Smeby er en flott ambassadør for drivkraft og klubben, legger hun til.

- Det er viktig for oss å legge igjen penger der kundene våre er. Det er en del av samfunnsansvaret vårt. Derfor har sponser vi over 37 000 barn og unge i Hedmark og Oppland. Det er også dette som skiller oss fra våre konkurrenter, forteller Hoelseth.

Redaksjonen i Østlendingen har ingen rolle i produksjonen av dette innholdet