Hva er innholdsmarkedsføring?

Innholdsmarkedsføring er et kommersielt annonseprodukt. Det betyr at det er en kommersiell aktør som skaper innhold som er av interesse for personer som virksomheten ønsker å nå ut til. Til dette kjøper de kommersiell markedsføringsplass i nettavisers annonsebilag, skilt fra redaksjonelt innhold.

God innholdsmarkedsføring gir leserne ny kunnskap og gode opplevelser. Gjennom dette bygges en relasjon mellom virksomheten og leseren, og virksomhetens omdømme og profil utvikles. Innholdet skal gi en merverdi for leseren, uavhengig av om man ønsker å forta kjøp. Innholdsmarkedsføring bruker tekst, bilder og eventuelt video som fortellerverktøy.

Hvorfor innholdsmarkedsføring?

For 100 år siden var det kontroversielt at avisen trykte annonser i avisen. Ved introduksjon var det for mange uvant. Siden det framgikk tydelig at annonsene ikke var redaksjonelt innhold, ble dette en viktig funksjon for lokalavisen av to årsaker. Det handlet om at lokalavisen kunne utvikle en arena som samlende torgfunksjon, en arena som førte til at lokale næringsdrivende nådde ut til sine kunder med sitt budskap. Derigjennom kunne de skape grunnlag for sin virksomhet og lokale arbeidsplasser.

I tillegg utgjorde annonsene for avisen viktig finansiering av journalistikk, samtidig som redaksjonell uavhengighet ble opprettholdt. Over tid har markedsføringen utviklet seg på mange måter, og særlig den digitale revolusjonen har åpnet for nye løsninger. Vår avis ønsker å utvikle seg med lokale annonsører, og gjør dette ved å tilby markedsføringsløsninger som gir annonsørene god effekt.

Innholdsmarkedsføring er i ferd med å etablere seg som et virkningsfullt markedsføringsprodukt i både internasjonale og nasjonale medier. Gjort på riktig måte, er det vår oppfatning at dette er et godt og viktig produkt som også lokale annonsører skal få tilgang til.

Hvordan ser vi forskjell?

Innholdsmarkedsføring er et rent kommersielt produkt. Redaksjonen i vår avis har ingenting med dette å gjøre. Derfor er det også viktig at leserne ser og forstår forskjellen på redaksjonelt og kommersielt innhold. Kravet til slikt skille understrekes tydelig i de etiske retningslinjene for medier, kalt Vær Varsom-plakaten, og særlig punkt 2.6.

Kommersielt innhold skal være tydelig merket. Dette er hos oss gjort med merking på forsiden, med ordet «Annonse» i bildet. Ved å klikke på saken, kommer leseren til en side som er vesentlig annerledes i utforming enn redaksjonelt innhold. Toppen av siden er merket med «Annonsebilag», og øverst i teksten ligger en merking av at innholdet er innholdsmarkedsføring. Virksomheten som er avsender av budskapet er tydelig merket med logo.l.

Tydelighet

For vår avis er det viktig at leserne umiddelbart ser og forstår forskjellen på innholdsmarkedsføring og ordinært redaksjonelt innhold. Akkurat som for 100 år siden er avisens redaksjonelle integritet og uavhengighet er usedvanlig viktig for oss. Dersom noen opplever at skillet og merkingen er utydelig, vil vi høre det så snart som mulig. Det er viktig at lokalavisen kan tilby gode og effektive markedsføringsprodukter, men vi vil ikke gjøre det på bekostning av vår troverdighet.

Lukk

Tilbyr lokalt tilpasset innhold:

– Vi finner din historie og forteller den!

Annonse fra Spray

Tommelen er nådeløs - vi scroller forbi uinteressant innhold. Så hvordan kan man treffe leserne med et kommersielt budskap?

INNHOLDSPRODUSENT: Marthe skriver, tar bilder og produserer video.

I region Romerike og Innlandet har Spray innholdsprodusent Marthe Stenberg. 30-åringen har erfaring fra journalistikken, både som skrivende og fotograf. I tillegg lager hun enkle videosnutter som passer godt til markedsføring.

Spray er Amedias kreative innholdsbyrå, og Norges fremste på lokaltilpasset innholdsmarkedsføring.

– Jeg brenner for den gode historien som det viktigste suksesskriteriet i moderne markedsføring. I dag bombarderes vi som forbrukere av tusenvis av budskap, artikler, reklameannonser og reklamefilmer hver eneste dag i alle mulige kanaler. Det som ikke interesserer oss, scroller vi oss raskt bort fra, sier hun.

Les mer om hva Spray kan gjøre her.

Jeg brenner for den gode historien som det viktigste suksesskriteriet i moderne markedsføring.

Marthe Stenberg, innholdsprodusent

REGIONENS TEAM: Medierådgiver Sara Gorgij Aalykke (t.v) med innholdsprodusent Marthe Stenberg.

Dette er Spray

Spray er Amedias kreative innholdsbyrå.

Hos oss har vi innholdsprodusenter, strategiske rådgivere, preformance-ansvarlig, designer, kreativ leder, innholdssjef og prosjektledere.

Våre innholdsprodusenter er plassert både sentralt i Oslo, og ute i regionene. Vi er eksperter på innhold der kundene er!

Lokalt i region Romerike og Innlandet har vi Marthe Stenberg som produserer innhold og medierådgiver Sara Gorgij Aalykke.

Hva er egentlig innholdsmarkedsføring?

I region Romerike og Innlandet har også Amedia-avisene en egen medierådgiver dedikert til innholdsmarkedsføring, Sara Gorgij Aalykke som har lang fartstid som medierådgiver i bransjen. 

Innholdsmarkedsføring, også kalt content marketing blir ofte sett på som noe nytt, men dette har eksistert i årrekker. 

– Med innholdsmarkedsføring promoterer man ikke nødvendigvis direkte produktene og tjenestene sine, men man bygger et langsiktig forhold til sine potensielle kunder. Man får fortalt mer om hvem man er, og hvorfor man er et bra valg i sin bransje, sier Aalykke og legger til:

- Det kan også være innhold som gir lesere og potensielle kunder en nytteverdi i form av veiledning, tips og triks innen din bransje.

Lokal tilpasning er avgjørende

I våre lokalaviser er vårt hovedprodukt annonseartikkel. En annonseartikkel ser slik ut som det du leser nå. Den produseres av Marthe og ligger ute på lokalavisens nettavis i en gitt periode.

– Det er stor forskjell på hvordan man leser lokalaviser, og hvordan man leser nasjonale og internasjonale medier. Derfor er det også viktig at innholdmarkedsføringen er lokalt tilpasset, forteller Stenberg. 

Kontakt oss

Ta gjerne kontakt med Marthe Stenberg eller Sara Gorgij Aalykke for en uforpliktende prat om innholdsmarkedsføring. Vi setter gjerne opp et møte for å snakke om dine muligheter.

Redaksjonen i Østlendingen har ingen rolle i produksjonen av dette innholdet