Mener å ha funnet løsningen på krøllete øretelefoner

GRÜNDERE: Lars Ivar Bjugstad (f.v.), Karstein Lien og Håvard Tegelsrud er tre av hjernene bak Turtleneck. Den lokale gjengen har klokkertro på produktet og satser nå globalt. Foto: Privat

GRÜNDERE: Lars Ivar Bjugstad (f.v.), Karstein Lien og Håvard Tegelsrud er tre av hjernene bak Turtleneck. Den lokale gjengen har klokkertro på produktet og satser nå globalt. Foto: Privat

Av
Artikkelen er over 2 år gammel

Noen ganger irritert deg over at ørepluggene til iPhonen kom opp fra lomma som en eneste stor knute? Det har disse lokale gründerne gjort noe med.

DEL

(Hamar Dagblad) Gründertanken hadde allerede startet å spire i de tre guttene da de i 2013 på veg ut fra en kafé på Sagene i Oslo fikk ideen til Turtleneck.

– De tre siste årene hadde jeg og Karstein snakket om å gjøre noe eget. Vi hadde syslet litt med apper, men den gode ideen hadde ikke helt kommet til oss – før denne dagen på Sagene, forteller Lars Ivar Bjugstad og Karstein Lien, opprinnelig fra Grue og Hamar.

En telefon skulle besvares og som vanlig var ørepluggledningen til mobiltelefonen krølla i en aldeles håpløs knute da de ble tatt opp av lomma.

– Hvorfor løser vi ikke dette problemet. Det er totalt unødvendig. Hvorfor bruker vi tid på å knyte opp høretelefoner?, utbrøt Hamar-gutten Karstein.

Ideen var satt.

Jobbet siden 2013

Raskt samlet de fem personer som startet selskapet Turtleneck.

– Vi hoppet rett på oppgaven. Og brukte seks måneder på å prototypeteste en rekke løsninger. Vi undersøkte markedet og fant fort ut at det var ingen som tilbydde en løsning som var både integrert på høretelefonen, slik at du slipper å drasse med deg ekstra tilbehør og som slapp å kjøpe nye høretelefoner og kunne fortsette å bruke de høretelefonene du allerede hadde, forteller guttene.

Deres idé og den optimale løsning de fant var å trekke en strømpe over ledningene til ørepluggene. Samme år fikk de tilskudd fra Innovasjon Norge.

Snøballen hadde for alvor begynt å rulle.

– Tiden fram til nå har gått med til å optimalisere designet, finne gode materialer, finne en leverandør som kan produsere i stor skala og som tilfredsstiller våre krav til arbeidsmiljø. Vi er medlem av Initiativ for Etisk Handel, forteller guttene.

To år er nå gått siden ideen kom, og nå er de klare til å lansere Turtleneck.

– Det har vært absurd mye kveldsarbeid og nattarbeid, forteller den kreative gjengen.

KJENNER DEG IGJEN? Slik ser gjerne ørepluggene ut når du fisker de opp av lomma på veg inn på bussen eller i bilen. Guttene bak Turtleneck mener nå de får slutt på det.

KJENNER DEG IGJEN? Slik ser gjerne ørepluggene ut når du fisker de opp av lomma på veg inn på bussen eller i bilen. Guttene bak Turtleneck mener nå de får slutt på det.

Tenker globalt

Med på laget er supplyansvarlig Lars Ivar Bjugstad, markedsføringsansvarlig Karstein Lien, administrativt ansvarlig Tore Helland, IT-ansvarlig Håvard Tegelsrud og produktutvikler Lene Bruvoll.

– Alle har arbeid utenom, slik at dette er et sideprosjekt for samtlige av oss, forteller Bjugstad.

Gjengen har opprettet et eget AS, som de alle har eierandeler i.

– Vi har investert totalt rundt 300.000 kroner. og har veldig tro på produktet. Vi mener behovet er stort. Vi tenker globalt og nå starter vi i første omgang med nettsalg også ønsker vi innpass i butikker etter hvert, forklarer de.

Artikkeltags